Km
Trois-Ponts - Stavelot - Trois-Ponts
Aard van de weg :
Het GR-pad is overwegend onverharde of half verharde bospaden of -wegen met soms tamelijk sterke stijgingen, ook een paar korte stukjes kleine afsfaltwegjes. Terugweg van Stavelot naar Trois-Ponts langs het RAVeL vlak en verkeersvrij asfalt fiets-/wandelpad op de oude spoorwegbedding.
Bewegwijzering :
Van Trois-Ponts tot Stavelot de rood-witte verfstreepjes volgen van het GR-14 pad. Van Stavelot terug naar Trois-Ponts de blauwe RAVeL wegwijzers volgen, de beschreven route is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Trois-Ponts.
IR trein van Liège naar Luxemburg tot Trois-Ponts.
Info :
De treinreis van Liège naar Luxemburg is een van de mooiste treintrajecten van Europa. De spoorweg volgt tot Trois-Ponts twee van de mooiste riviervalleien van ons land : eerst die van de Ourthe en daarna die van de Amblève over en door vele viaducten en tunnels, met een opeenvolging van de mooiste Ardense landschappen.
Dit is een zeer mooie en afwisselende wandeling van Trois-Ponts naar Stavelot en terug door de vallei van de Amblève. De loop van de Amblève is wat betreft natuurschoon één van de aantrekkelijkste streken van de Ardennen.
De wandeling :
Vanaf het station in Trois-Ponts volg je 8 Km trouw de rood-witte verfstreepjes van de GR-14 tot in Stavelot. Met het station achter u neem je de asfaltweg naar links (weg van het centrum). Zo steek je de spoorweg over en neem je een haarspeldbocht naar links. Tegenover het huis nr 201 slaat het pad scherp rechts af en klimt de helling op.
Na ruim 1 Km overwegend stijgen kom je aan de Tour Leroux, een uitzichttoren van 47 treden over de vallei van de Salm en de Amblève.
Na 2 Km boswegen kom je bij het gehuchtje Aisomont en dan volgen nog ongeveer 5 Km bos- en half verharde wegen en dan daalt het pad geleidelijk tot bij de brug over de Amblève in het centrum van Stavelot.
Een wandeling door het centrum laat toe van kennis te maken met de mooi gerestaureerde abdij, met de gezellige straatjes en steegjes met zeer mooie vakwerkhuisjes.
Om terug te keren langs het RAVeL pad moet je naar de plaats van het verdwenen station van Stavelot. Vanaf het centrum ga je in de Rue Neuve en steekt de N68 over. Rechtdoor in de Av. André Grégoire, na 100 Mt rechts stijgend en dan links bij de overweg waar vroeger de spoorweg was is nu een prachtig vlak en verkeersvrij asfalt RAVeL fiets-/wandelpad terug naar het station van Trois-Ponts.

Het RAVeL pad loopt van Trois-Ponts via Stavelot en Malmédy naar Waimes (22 Km). Je kan eventueel een comfortabele variante wandeling van 13 Km uitsluitend op dit pad maken. In Trois-Ponts aansluitend op de trein stap je op TEC bus 745 naar Malmédy (Hall des Sports of Anc. Gare) en daar wandel je dan via Stavelot terug naar het station van Trois-Ponts. Tussen Malmédy en Stavelot loopt het pad door 2 oude verlichte spoorwegtunnels (75 en 507 Mt).