Km
12.6
Eupen - Stuwdam - Eupen
Aard van de weg :
Van het station naar de benedenstad 1,5 km voetpaden naast de weg. Van de benedenstad tot aan de stuwdam halfverharde bosweg en in de buurt van de dam asfaltwegen.
Bewegwijzering :
Van het station van Eupen tot aan de benedenstad : geen, maar de beschreven route is gemakkelijk te volgen. Van de benedenstad tot aan de dam : de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote Routepad GR-15 (Ardennen-Eifel).
Vertrekpunt :
NMBS station Eupen. IC trein naar Brussel-Liège-Eupen tot Eupen.
Info :
Dit is een wandeling in Duitstalig België, van Eupen naar het 'Parc Naturel Hautes Fagnes-Eifel' en de 'Wesertalsperre' (de stuwdam op de Vesder). Vanaf de benedenstad volgen we een bospad op de flank van de Vesdervallei naar de dam. Achter deze dam ligt een 126 Ha groot meer. Het is een bijzonder aantrekkelijke omgeving, met een groot café-restaurant en rond het meer uitgestrekte bossen met verkeersvrije asfalt wandelwegen.
De wandeling :
Het station van Eupen ligt ten noorden van de bovenstad en dus dienen we eerst ongeveer 1,5 Km te wandelen naar de benedenstad. Schuinlinks tegenover het stationsgebouwtje is een klein straatje, de 'Bahnhofsgasse' en op het einde van dat straatje volgen we links de grote weg (Hookstrasse) richting Monschau, dus ook naar de benedenstad. We stappen rechtdoor over de Werthplatz, de Karperberg, dan voorbij een rond punt rechtdoor in de Kehrweg. Deze brede weg draait haaks naar rechts bij een voetbalterrein (links). Na de bocht daalt de weg zeer sterk af naar de Vesdervallei en de benedenstad. Na een paar honderd meter is terug een bocht naar links en daar begint links een pad in het bos. Daar verschijnen meteen ook de eerste rood-witte verfstreepjes van de GR-15, we zijn nu op 4,8 km van de dam.
Dit pad gaan we dus in en meteen zijn we in een oase van groen en rust op de flank van de Vesdervallei. Naarmate we verdergaan op dit brede bospad verstilt ook het stadslawaai en krijgen we af en toe het riviertje rechts in de diepte te zien bij een doorkijkje. De bosweg gaat wat op en af. Dan komen we aan een smal, steil asfaltweggetje een 10-tal Mt naar beneden. Het wegje komt uit in de geasfalteerde straat 'Langes Hall' bij de Vesder. Rechtdoor, en weldra wordt de weg weer aardeweg, nu licht stijgend. We wandelen steeds langs de heuvelflank met rechts in de diepte de rivier. We komen aan een kruispuntje bij een brugje. Rechtdoor gaan, de stijgende aardeweg volgen. Na enkele kilometers komen we in de buurt van de reusachtige dam, die af en toe tussen het groen te zien is.
Het pad komt uit bij een asfaltweg die we wat naar rechts volgen en de weg komt aan een brede weg, die we direct oversteken. We nemen daar het sterk stijgende pad door een bos dat uitkomt op een hoger gelegen asfaltweg, die we naar rechts volgen. Deze weg stijgt ook en komt honderd Mt verder bij de dam. Links zien we nog veel hoger het bezoekerscentrum met cafetaria en terras (gesloten op maandag), bereikbaar met een trappenpad. Het panorama hier is overweldigend : links het uitgestrekte stuwmeer, de indrukwekkend hoge dam, rechts in de diepte de Vesdervallei in een zee van groen.
Deze mooie wandeling kan nog uitgebreid worden op de verkeersvrije wegen rond het meer, maar na dezelfde terugweg naar het station van Eupen, zullen we bijna 13 km gestapt hebben !