Km
Leuze - Namur - Salzinnes
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt pad van Leuze tot Namur op de oude spoorbedding. Verkeersvrij beton pad langs de Samber van de sluis tot Flawinne.
Bewegwijzering :
Bordjes 'RAVeL 2' en 'RAVeL 1'.
Vertrekpunt :
NMBS station Namur. IC trein Brussel-Luxemburg of Brussel-Namur-Liège tot Namur.
TEC bus 821 richting Eghezée tot halte Leuze, Pharmacie.
Eindpunt van de wandeling : NMBS station Namur. IC treinen terug naar Brussel.
Info :
Dit is een wandeling van Leuze naar Namur op het RAVel pad van de oude spoorweg Tienen-Namur. In Namur is eventueel verlenging of een variante wandeling mogelijk op het RAVel pad langs de Samber tot Salzinnes/Flawinne en terug.
De wandeling :
1) Leuze - Namur (12 Km).
Vanaf de bushalte 'Leuze, Pharmacie' op de N91 moet je 20 Mt teruggaan en rechts de Rue de la Poste nemen. Ongeveer 200 Mt verder draait de weg naar links en daar ga je 50 Mt rechts op de Rue de la Terre Franche, daar kruist het RAVeL pad deze weg.
Je wandelt op de RAVeL links in zuidelijke richting voorbij het oud stationnetje van Leuze, het prachtig gerestaureerd gebouw heeft nu een tweede leven als school. Er is ook een oude goederen wagon opgesteld in de tuin.
Tot aan het autowegklaverblad van Daussoulx loopt de RAVeL bijna rechtlijnig over het Haspengouws plateau. Het pad loopt via 2 brede tunnels onder de autowegen en begint daar geleidelijk en bijna onmerkbaar te dalen over een helling van maximum 2,5% en 6 km lang naar Namur en de Maasvallei. Verder kom je in het gehucht Frizet met links een machtige kasteelboerderij. Gelegen op een heuvel met in de hellende weiden eromheen vele vredig grazende koeien. Onderaan bevindt zich een paviljoentje aan een vijvertje.
Je wandelt heel comfortabel op het asfalt pad door de bossen, over bruggen, langs rotspartijen en diepe afgronden tot aan de wissels van het station van Namur.
Hier heb je de keuze : de RAVeL verder volgen naar links tot het station van Namur (op 500 Mt) ofwel deze wandeling verlengen langs de Samber naar Salzinnes en terug.

2) Namur - Salzinnes - Flawinne en terug (10 Km h/t).
De wandeling langs de Samber kan een uitbreiding of een variante zijn van de bovenstaande. In het laatste geval is vanaf het station geen verplaatsing nodig per bus.
Vanaf het station Namur neem je de uitgang 'Boulevard du Nord', aan de tegenovergestelde kant van het zeer mooi gerestaureerde stationsgebouw. Je gaat naar links en volgt de sporenbundels zo dicht mogelijk. Aan het verkeers-rondpunt begint het RAVeL-pad, eerst als een met betonblokken afgescheiden stuk van de verkeersweg. Na 100 Mt steek je voorzichtig de weg over naar links naar de sporenbundels toe en vanaf dan loopt het pad afzonderlijk naast de sporen. Wat verder is rechts een viaduct en daar komt het RAVeL 2 pad aan de sporenbundels.
Om van hier de Samber op te zoeken volg je de fiets wegwijzers RAVeL 1. Naast de sporen is een sterk stijgend wegje en daar bereik je aan de linkerkant een trap met een voetgangerstunnel onder de spoorweg. Daar doorheen eerst de verkeerweg oversteken en het kleine trapje afdalen dat uitkomt op een klein wegje. Op dat dalend wegje is 100 Mt verder een klein tunneltje onder een andere spoorweg. Recht erdoor, 50 Mt verder is de Samber.
Rechts ga je verder langs de Samber stroomopwaarts. Een paar honderd meter verder is de sluis van Salzinnes en via deze sluis steek je de Samber over. Aan de overkant volg je naar rechts het beton fiets- en wandelpad naast het water. Door de mooie Sambervallei wandel je zo een kleine 2 Km tot aan de TEC-busdepot, of verder tot aan de brug van Flawinne waar je terugkeert naar het station langs dezelfde weg.