Km
Hamoir - Sy - Bomal
Aard van de weg :
Uitgezonderd een paar stukjes kleine asfaltweg gaat het bijna uitsluitend over onverharde boswegen en paden met soms sterke stijgingen en afdalingen langs de flanken van de Ourthevallei, dus een tamelijk vermoeiende wandeling.
Bewegwijzering :
Steeds de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad GR57. Uitgezonderd de laatste 1,5 km : daar is geen bewegwijzering, maar het beschreven traject is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station Hamoir. IC trein naar Brussel-Liège-Eupen tot Liège, daarna L naar Jemelle tot Hamoir. Ofwel IC trein Brussel-Luxembourg tot Marloie, daarna L naar Liège tot Hamoir.
Eindpunt : NMBS station van Bomal.
Info :
De treinreis van Liège naar Hamoir is een van de mooiste treintrajecten van België. De spoorweg volgt een van de mooiste riviervalleien van ons land : die van de Ourthe over en door vele viaducten en tunnels, met een opeenvolging van de mooiste Ardense landschappen.
Dit is een wandeling in lijn tussen de NMBS stations van Hamoir en Bomal. Er zijn vele toeristische aantrekkingspunten : Ardense landschappen, uitzichtpunten, pittoreske plaatsjes zoals Logne en Sy, met de bekende hoge rotsmuren (klimschool van de Belgische Alpen Club).
De wandeling :
Vanaf het station gaan we naar de Ourthebrug. Over de brug, voorbij een kruispunt ter hoogte van een oorloggedenkteken slaan we rechtsaf in de rue de Lassus. Wat verder langs het asfaltweggetje laten we enkele huizen van het gehucht Lassus achter ons. Even voorbij een boerderij op de linkerzijde en voor de weg een bocht naar links maakt gaan we rechtdoor over een metalen afsluiting en door een grote weide. We laten weer een metalen afsluiting achter ons en nemen het pad dat tussen de bomen langzaam naar beneden loopt. We bereiken de oever van de Ourthe die verder stroomopwaarts gevolgd wordt. We gaan langs de 'Rocher de la Vierge' en langs een stukje betonweg bereiken we de spoorwegbrug. De GR klimt juist voor de brug naar links, dwarst een kleine weide en passeert een minuscuul kerkhofje. We komen aan een geasfalteerde weg die ons brengt naar de kapel van het dorpje Sy.
Juist voor de kapel slaat de GR af naar links en neemt het pad dat zigzag tegen de steile helling opklimt. Aan de top vervolgen we onze weg langs de kam. We komen voorbij 2 mooie uitzichtpunten. Verder komen we even op de kleine weg Vieuxville-Sy. Daarna brengt het pad op de kam ons op de bekende 'Rotsen van Sy' met schitterende panoramas over de Ourthevallei. Een hele tijd volgen we dit mooie traject op de heuvel. We dalen de vallei af en het pad wordt breder, de helling minder steil en dan bereiken we een asfaltweg tegenover de inrijweg van een kasteel. Ongeveer 300 Mt naar rechts is de 'Ferme de Palogne', een cultureel centrum met verblijven voor groepen.
Langs deze kleine weg lopen we nu 500 Mt zuidelijk in het valleitje van de Lembrée die we stroomopwaarts volgen tot in het gehucht Logne. Daar volgen we verder de GR57 en steken we de Lembrée over langs een kleine brug. Onze weg wordt verder een pad door het keupelhout en dan maakt de GR een rechte hoek naar rechts en voert ons steil tegen de helling op. Er wordt een grote weg gedwarst en na een steile klim komen we boven aan een weide, waarvan we de afsluiting naar rechts volgen. Dan gaan we een naaldbos in. Het bospad daalt langzaam af naar een weide. Voorbij de weide volgen we de brede veldweg die ons op de kam bij een mooie bomengroep en een kapel brengt. Even later bereiken we de weg Bomal-Izier, die we 100 Mt naar rechts volgen. Dan links het asfalt wegje in voorbij enkele huizen. Wat verder verlaat de GR de weg langs een moeilijk zichtbaar pad links tussen struikgewas. Dan loopt het pad zig-zag dalend de vallei van de Aisne in. Beneden verbreed de weg en lopen we naar rechts in de richting van de huizen. De weg wordt asfalt en we komen aan in het gehucht Juzaine.
Hier gaat GR57 in een grote boog van nog ruim 4 Km naar het centrum van Bomal. Wij gaan de kortste weg nemen naar het station : gewoon ongeveer 1,5 km naar rechts de grote weg volgen naar het centrum en het station van Bomal. Daar zal dan de trein naar Liège of Marloie ons oppikken.