Km
Barvaux - Durbuy - Barvaux
Aard van de weg :
Grotendeels asfalt- en betonweg. Ongeveer 1 km met steenslag verharde weg voor het uitzichtpunt boven Durbuy. Steile afdaling op rotsige trappen naar het stadje. Verder langs de Ourthe voorbij Durbuy 7 Km tot Barvaux op een mooi verkeersvrij beton wandel- en fietspad langs de Ourthe met onderweg ongeveer 1 Km halfverharde bosweg.
Bewegwijzering :
Van het station van Barvaux tot in Durbuy de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad GR57. Daarna geen bewegwijzering meer, maar men dient steeds het wandelpad langs de Ourthe te volgen tot aan de brug van Barvaux.
Vertrekpunt :
NMBS station Barvaux. IC trein naar Brussel-Liège-Eupen tot Liège, daarna L naar Jemelle tot Barvaux. Ofwel IC trein Brussel-Luxembourg tot Marloie, daarna L naar Liège tot Barvaux.
Info :
De treinreis van Liège naar Barvaux is een van de mooiste treintrajecten van België. De spoorweg volgt een van de mooiste riviervalleien van ons land : die van de Ourthe over en door vele viaducten en tunnels, met een opeenvolging van de mooiste Ardense landschappen.
Dit is een 3,7 km lange wandeling van Barvaux naar het kleinste stadje van België : Durbuy. Terugkeren naar Barvaux langs het 7 Km lange wandelpad langs de schilderachtige Ourthe.
Een langere maar vlakke variante wandeling kan vanaf de brug in Barvaux via het wandelpad langs de Ourhte naar Durbuy heen en terug (ongeveer 14 Km).
De wandeling :
Vanaf het station gaan we naar rechts dalend naar het centrum van Barvaux. Bij de kerk hebben wij 2 mogelijkheden : ofwel over de brug links het vlakke beton wandelpad langs de Ourthe naar Durbuy heen en terug volgen (14 Km) ofwel rechtdoor langs de GR-bewegwijzering naar Durbuy en terugkeren langs de Ourthe.
Als we kiezen voor de kortste weg naar Durbuy (ruim 3 km) volgen we werder de GR streepjes recht door het centrum. Voorbij de kerk begint de weg te stijgen en bij een bocht volgen we rechtdoor de kleine weg 'Tier Saint-Antoine'. Onze weg kruist dan bij een slagboom een andere weg, verder bij een bocht is het stijgen gedaan en gaat onze weg naar links en veranderd in steenslag. Het GR-pad loopt dan verder naast een voetbalveld en komt aan een asfaltwegje bij enkele huizen. Dit asfaltwegje gaan we naar links op en een paar honderd meter verder naar rechts in de richting van de toren van het uitzichtpunt 'Belvédère' vanwaar we kunnen genieten van een onvergetelijk panorama op de 'kleinste stad van België'. Een paar honderd meter voor de toren bij een verkeersdrempel zie je de dubbel geschilderde GR-streepjes om rechtsaf te gaan op een smal klein dalend paadje. Er volgen nu een reeks rotsige steile trappen naar beneden door het bos die eindigen in het centrum van Durbuy. We kunnen hier natuurlijk even verpozen in één van de vele horecazaken van het toeristenstadje.
Vanaf hier verlaten we de GR57 en de rood-witte verfstreepjes om het pad langs de Ourthe te volgen terug naar Barvaux. We gaan naar rechts zonder de brug over te steken zo dicht mogelijk bij de Ourthe en voorbij een parking begint het bospad langs de rivier naar Barvaux. Na een 3-tal Km veranderen we van oever via een voetgangersbrug en dan wandelen we verder op een mooi beton pad. De omgeving is schitterend : we wandelen door de diep ingesneden vallei met mooie meanders en links en rechts zwaar beboste hellingen. We passeren een camping en af en toe voorbij mooie rotspartijen. Net voor Barvaux is nog een camping en in het centrum na het oversteken van de brug bereiken we de weg terug naar het station. Daar zal de trein naar Liège of Marloie ons oppikken.