Km
Lokeren - Waasmunster - Hamme
Aard van de weg :
Verkeersvrije asfalt fietspaden op de dijken van de Durme. Van de E17 tot de brug van Waasmunster verkeersarme verbindingsweg : 1.5 Km op gescheiden fietspad en 1 Km door verkeersluw Waasmunster tot de Durme brug.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerken Waas- en Scheldeland.
De lijst van bordjes : 24-27-29-39-42-47-79-76-79-90-78-77-91.
Vertrekpunt :
Bestemming : Lokeren, parking Grote kaai / GPS : 51.107239, 3.991590
E17, afrit 12 Lokeren. Richting centrum volgen tot aan de parking Grote Kaai, 200 Mt voor de Markt. Dit is een grote gratis parking links, aan de Sportlaan voorbij het zwembad en de sporthal.
NMBS station van bestemming : Lokeren.
Aan het station is er fietsverhuur : Fietspunt (ook kleine herstellingen) en Blue-Bike.
Recht tegenover het stationsgebouw volg je de Stationsstraat tot aan de markt (op 300 Mt). Daar kom je aan de Durme, die je niet oversteekt en naar links volgt via het asfalt fietspad op de dijk dat daar begint.
Info :
Dit is mooie fietstocht langs de Durme aan de rand van het Waasland naar de Schelde. Het traject loopt buiten het centrum Lokeren langs het Europees natuurreservaat : de Molsbroeken. Van Waasmunter tot de monding van de Durme in de Schelde bij Hamme langs broeken, schorren en door schitterende natuur reservaatjes.
De rit :
Met de fiets keer je vanaf de parking 100 Mt terug naar het voetgangersbrugje over de Durme tegenover het zwembad. Over het brugje op het fietspad naar rechts en hier begint deze fietstocht aan de rand van het Waasland naar de Schelde eerst met zicht op het natuurreservaat 'De Buylaers'.
Weldra fiets je langs het Europees natuurreservaat 'De Molsbroeken'. Het Molsbroek is bij natuurliefhebbers vooral gekend als een paradijs voor in het wild levende vogels en moerasplanten. Er kan rond het reservaat gefietst worden op het smal asfalt paadje van 4,5 Km dat eindigt terug aan de Durme.
Aan de rechterkant, aan de overzijde van de Durme zijn enkele kleine KMO's bevestigd. Maar aan de linkerkant is de wilde natuur tussen de waterplassen op zijn mooist! Je komt geleidelijk dichter bij de autoweg E17.
De Durme loopt na de E17 viaduct verder in ontelbare kronkels naar de brug van Waasmunster, helaas zonder fietspad. Je dient nu een verbindingsweg te nemen, richting knooppunt 39, eerst 2.5 km naast de E17 op zeer verkeersarm wegje, dan 1.5 Km op gescheiden fietspad naast de Neerstraat tot Waasmunster. Dan nog 1 Km tot knooppunt 39 aan de brug en daar begint opnieuw asfalt pad naast de Durme naar Hamme.
Nabij Hamme gaat het pad haaks naar links en loopt nu over een dijk van een voormalige spoorzate. Op deze oude spoorzate is 1,5 Km asfalt fietspad aangelegd tot de Vlaszakstraat. Daar keer je terug naar knooppunt 47 en fietst verder naar 79.
Zo kom je aan de gerestaureerde metalen brug over de Durme die werd gebruikt voor de verfilming van het boek van Stijn Streuvels : 'Mira, de teleurgang van de Waterhoek'. Deze zogenaamde Mira-brug ligt dus een heel eind weg van het land van Stijn Streuvels.
Voor de brug fiets je eerst rechtdoor naar Tielrode en terug. Het pad kronkelt een kleine 3 Km op de dijk naar de overzet bij Tielrode-dorp. Daar vervolg je met een 4,5 Km ritje rond het overstromingsgebied. Eerst langs mooie natuurreservaatjes aan de Durmeoevers en daarna op de Scheldedijk tot bij het terrein van de voormalige Boel-scheepswerven. Daar vervolgens links door de polder en verder benedendijks tot de overzet bij Tielrode-dorp. Hier terugkeren naar de Mirabrug.
De Mirabrug steek je dan over en je vervolgt langs de Durme naar links. Rechts beneden de dijk is het natuurreservaat 'De Bunt'. Na enkele kilometers kom je bij de monding van de Durme in de Schelde, bij het monument van de schrijver Filip de Pillecyn. Nog 1 Km verder langs de Schelde is de bekende plek 'Driegoten', met diverse restaurants. Deze hebben ook mooie terrassen voor een rustpauze met een drankje.
Hier is het keerpunt van deze mooie fietsroute langs de Durme.