Km
Rond de meren van de Eau d'Heure
Aard van de weg :
Verkeersvrij breed beton/asfalt fietspad rond de meren van Eau d'Heure en Plate Taille met af en toe enkele matige hellingen. Rond het meer Plate Taille is het pad een gedeelte in effen zeer fijne kiezel op harde bitumen ondergrond, zeer goed berijdbaar. Op de 2 dammen naast de verkeersweg afzonderlijk tegel fiets-/wandelpad en na de grote dam Plate Taille ongeveer 500 Mt lichtjes stijgend gescheiden beton fietspad naast de weg.
Bewegwijzering :
Blauwe wegwijzers : Accès RAVeL.
Vertrekpunt :
Bestemming : Boussu-lez-Walcourt, dam Féronval / GPS : 50.215519, 4.389850
Ring R3 rond Charleroi, uitrit 8, N5 richting Philippeville tot voorbij Somzée, daar rechts N978 richting Cerfontaine. Voorbij Walcourt en 1 Km na Silenrieux naar rechts de wegwijzer volgen 'Lacs Eau d'Heure'. Na 500 Mt kom je aan het meer Eau d'Heure en op het einde van de dam is rechts een grote gratis parking.
Info :
De stuwmeren van Plate Taille en Eau d'Heure op de grens tussen de provincies Namur en Hainaut is het grootste merengebied in België. Het domein is een onaangetaste natuursite : 50 Km grillige oevers, 600 Ha meren, 600 Ha bossen, 600 Ha weiden. Het technisch doel is het water van de Samber op peil houden en 100% groene elektriciteit produceren. De 5 meren zijn een recreatief paradijs, bestemd voor verschillende watersporten en het is een must om dit domein te verkennen per fiets op het RAVeL fietspad rond de 2 grootste meren.
De rit :
Tegenover de parking naast de dam begint het beton fietspad langs de westelijke kant van het meer Eau d'Heure. De eerste paar honderd meter mag het pad ook gebruikt worden door eventuele voertuigen van de Jetski club. Voorbij de slagboom fiets je autovrij lichtjes stijgend en dalend door het groot bos aan de rand van het meer. Na ruim 3 km kom je aan een T-splitsing en je vervolgt daar dalend naar links in de richting van het meer.
De fietspaden rond de grote meren volgen van deze grote waterplassen zo getrouw mogelijk de ingewikkelde kronkelingen van de oevers. Draaiend en kerend verschijnen er steeds weer verrassende uitzichten. Je beleeft er de natuur heel intens want daar fietsen is als wandelen door geurende bossen terwijl je uitzicht blijft houden op zwanen, eenden en waterkiekens langs de waterkant. Dan komt de grote dam en de toren van Plate Taille in zicht. Matig stijgend kom je zo aan de verkeersweg en het bezoekerscentrum.
Nu ga je 17 Km fietsen rond het grote meer Plate Taille, eerst langs de zuidelijke oever. Je fietst over de grote dam en verder op het gescheiden fietspad naast de verkeersweg. Je neemt de 2e weg rechts, ongeveer 500 Mt voorbij de dam naar de 'Club de Voile', daar gaat de doodlopende weg over in het pad enkel voor fietsers.
Een groot deel van de Plate Taille noordoever is opgeofferd aan een vakantiepark. Vanaf de zuidoever zijn de villa's in de verte een streling voor het oog maar eens dichtbij besef je dat wéér een stukje natuur rond het meer onherroepelijk verloren gegaan is. Je fietst voor de vakantiehuisjes dicht bij het water en dan kom je voorbij een bad strand en verder na de ligweiden terug aan het bezoekerscentrum. Er is een cafetaria met terras om even te verpozen met uitzicht over het meer. Daarna keer je terug naar de parking beneden aan de dam van Eau d'Heure zoals je gekomen bent langs de westkant van het meer. Na dit eerste deel staat de teller op 30 Km.
Dan het tweede deel van dit fietstochtje : langs de oostkant van het meer Eau d'Heure, via de dam Ry Jaune tot Falemprise en terug (18 Km). Je fietst in oostelijke richting over de dam op het pad naast de verkeersweg. Voorbij een technische gebouw fiets je rechtsaf op het pad aan de oever van het meer en na ruim 3 Km is een splitsing : rechts rond een ander klein meer Ry Jaune (2.5 Km) en links (rechtdoor) naar de dam Ry Jaune. Dit pad komt aan de verkeersweg en daar rechts verder op het pad achter de vangrail. Over de dam loopt het fietspad achter een beton muurtje en daarna de weg oversteken bij de oversteekplaats, dan links.
Bij het kruispunt 100 Mt verder rechts vervolgen terug naar het meer, richting 'Ski Nautique'. Enkele Km verder stijgt het pad naar enkele woonhuizen. Het kruispunt met de N978 nabij het meer Falemprise is het keerpunt van dit fietstochtje langs de oostkant van Eau d'Heure.