Km
Oudenaarde - Berchem - Avelgem
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt fietspad langs de Schelde van Oudenaarde tot Avelgem en ook 11 Km op de oude spoorbedding Leupegem-Berchem-Ruien. Een zeer verkeersarm asfalt landwegje van 500 Mt in Ruien als verbinding tussen de oude spoorbedding en de Schelde.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk. De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Oudenaarde, parking aan de Schelde / GPS : 50.840160, 3.603280
N60 van Gent tot Oudenaarde. In Oudenaarde centrum voor de kerk op de rotonde naar de brugoprit richting Leupegem in de Casteleinstraat, na 100 Mt links en direct rechts naar de Schelde. Daar is een grote gratis parking aan de Schelde naast de brugoprit.
NMBS station van bestemming : Oudenaarde.
Het station is op 1 Km van de Schelde, steeds rechtdoor via de Stationsstraat, Hoogstraat, Markt en Burg.
Werken in uitvoering :
Het fietspad langs de n-westzijde van de Schelde tussen de bruggen van Kerkhove en Ruien is onderbroken wegens de bouw van een nieuwe stuw. Tot de lente van 2020 is de doorgang onmogelijk. Als alternatief kan heen en terug gefietst worden op de oude spoorbedding tussen Berchem en Ruien en verder tot de fietsbrug nabij Avelgem.
Info :
Een volledig vlakke fietsroute in de Scheldevallei tussen Oudenaarde en Avelgem in de Vlaamse Ardennen. Ook 11 Km comfortabel vlak fietsen naast de Koppenberg, de Oude Kwaremont en de Kluisberg met prachtige panorama's van de Vlaamse Ardennen, te zien vanop het fietspad van de oude spoor bedding Leupegem-Berchem-Ruien.
De rit :
De route begint op het het jaagpad langs de noordelijke kant van de Schelde in Oudenaarde onder de bruggen door van de Casteleinstraat en van de spoorweg. Na een 6-tal Km in Petegem is voorbij het golfterrein rechts op 300 Mt in de verte een kasteel te zien. Je kunt er eventueel naartoe heen en terug via het paadje door de grote weide bij een oude Scheldearm. Het kasteel in het domein 'De Ghellinck' is prachtig gerestaureerd en een deel wordt als horeca uitgebaat. Een droomlocatie om iets te drinken op het terras voor het kasteel met uitzicht op het park en de oude Scheldearm !
Ruim 3 Km verder is de Kluisbergenbrug en daar vervolg je rond een klein haventje met een paar bedrijven bij deze brug. Verder zijn bij een sluis aan de overkant de restanten van de voormalige elektriciteit centrale van Ruien aan de Schelde. Daarna fiets je onder de brug van Ruien : een zeer mooi gerestaureerde ijzeren boog brug.
Ongeveer 2 Km verder voorbij een moderne gebogen fietsbrug over de Schelde begint de KMO zone van Avelgem. Deze fietsbrug wordt in de nabije toekomst een verbinding van de Schelde naar de Dender als onderdeel van de EuroVelo fietsroute EV5 tussen Londen(GB) en Brindisi(IT). Via deze fietsbrug steek je over en je keert terug op het fietspad langs de zuid-oost kant van de Schelde. Ongeveer 1 km verder voorbij een boerderij begint rechts 500 Mt verbindingsweg naar de oude spoorbedding Ruien-Berchem-Leupegem, zonder fietspad. Eerst honderd meter half verhard, dan rechts in de Scheldestraat, dan links in de Kattestraat en na 200 Mt begint links een spiegelglad 11 Km lang, 3 Mt breed en 100% vlak asfalt fietspad naar Leupegem bij Oudenaarde.
Het eerste dorpje rechts is Ruien en na 4 Km zijn enkele wegkruisingen in het dorpje Berchem. Je fietst comfortabel verder richting Leupegem tussen de uitgestrekte velden in de Schelde vallei met zicht op de Oude Kwaremont en de Koppenberg. Bij de overweg in het gehuchtje Melden is het bijzonder mooi gerestaureerd spooroverweg huisje met tuintje naast de Koppenberg. Aan het einde van het pad op de spoorzate bij Leupegem keer je terug naar Berchem.
In Berchem bij knooppunt 05 is een verkorting mogelijk terug naar de Kluisbergenbrug over de Schelde. Deze alternatieve verbindingsweg gaat via de Pontstraat naar de Schelde, knooppunten 05-06-01-19 (1.5 Km). Een andere mogelijkheid op de terugweg is verder fietsen naar Ruien en daar de Schelde fietsbrug oversteken bij Avelgem. Zo keer je dan terug naar Oudenaarde via het fietspad langs de noord-westzijde van de Schelde.