Km
Boom - Rumst - Mechelen
Aard van de weg :
Verkeersvrije asfalt jaagpaden op de dijken langs de Rupel, Nete, Dijle en Zenne.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk Antwerpse Kempen.
De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Rumst, park Heerenbeemden / GPS : 51.074471, 4.425540
E19 Brussel-Antwerpen tot uitrit 8 Rumst. In westelijke richting Rumst centrum volgen en na 1 Km schuin links in de Kerkstraat. Voorbij de kerk op de Markt links in zuidelijke richting de doodlopende straat volgen. Aan de vijver rechts is de parkeerplaats van het park Heerenbeemden aan de fietsbrug over de Nete.
NMBS station van bestemming : Boom.
Vanaf het station fiets je zuidelijk naar de Vrijheidsstraat en op het einde steek je de Broekweg over. Daar begint een asfalt fietspad naar de Rupel, richting fiets knooppunt 28. De Rupelbrug steek je over, aan de zuid kant van de Rupel begint links afdalend het asfalt jaagpad naar Rumst.
Info :
Een bijzonder mooie fietsroute langs 4 rivieren : de Rupel, de Nete, de Zenne en de Dijle die samenkomen in het zuiden van de provincie Antwerpen tussen Boom, Rumst en Mechelen. Het traject loopt op de kronkelende dijken van de 4 rivieren langs de overweldigend groene en mooiste natuurgebieden van de Rupelstreek.
De rit :
Het park van Rumst 'Heerenbeemden' aan de Nete met de fietsbrug is de startplaats van deze mooie fietsroute in de Rupelstreek. Ongeveer 200 Mt verder is een tweede fietsbrug over de Dijle. De 2 bruggen bij Rumst zijn het centraal knooppunt van deze route in 4 delen : naar Walem (h/t), naar Boom (h/t), naar Hombeek (h/t) en vanaf het Zennegat naar Mechelen (h/t).

- Naar Walem en terug (6 Km).
Eerst steek je de noordelijke brug over en dan volg je naar links het jaagpad op de zuidelijke dijk van de Nete. Wat verder fiets je onder de reusachtige autoweg viaduct van de E19 en dan is er de brug van de N1 Walem. Aan de andere kant van de brug vervolgt het fietspad langs de Nete naar Duffel en Lier. Van Walem dezelfde weg terugkeren naar Rumst en de zuidelijke fietsbrug van de Dijle oversteken.

- Naar Boom en terug (12 Km).
Over de zuidelijke brug, deze over de Dijle, begint 180° naar rechts het pad naar Boom. Ongeveer 500 Mt verder is de samenkomst van de Nete en de Dijle die samen de Rupel vormen. Er volgt een grote bocht van de Rupel met links een fietspad op een binnendijk, ongeveer 1 Km verder komen beide paden terug samen. Tegenover het dorpje Terhagen fiets je voorbij een soort kasteeltje met een merkwaardige toren en dan voorbij een natuurgebied met een grote waterplas. Zo kom je aan de sluis van Klein-Willebroek die je oversteekt. De terminus van het fietspad is 500 Mt verder aan de Rupelbrug naar Boom. Hier terugkeren naar de fietsbruggen bij Rumst.

- Naar Hombeek en terug (18 Km).
Langs de Dijle is 1 Km verder naar het zuiden een markante plaats : het Zennegat. Hier is de samenkomst van 3 waterwegen : de Zenne, het kanaal naar Leuven en de Dijle.
Langs de westelijke kant van de Zenne volg je verder het jaagpad, achtereenvolgens langs de dorpjes Heffen, Leest, en Hombeek. Ongeveer 200 Mt na het oversteken van de Mechelseweg in Hombeek kruis je de spoorweg via een smal tunneltje. Dan kom je aan de Eleghemvijver en het pad op de dijk van de Zenne is half verhard steengruis geworden. Je kan de 1 Km lange vijver beter beneden volgen naast de dijk, voorbij het gebouwtje van de watersporten begint een smal asfalt pad waarop veel comfortabeler kan gefietst worden. Vanaf de Eleghemvijver bij Hombeek terugkeren naar het Zennegat.

- Vanaf het Zennegat naar Mechelen en terug (10 Km).
Aan het Zennegat begint het laatste deel van deze fietsroute : langs de Dijle naar Mechelen en terug. Je steekt de Zenne over via de fietsbrug, dan over de sluis van het kanaal en het pad in n-oostelijke richting volgen naar de Dijle. Langs de Dijle fiets je enkele Km verder onder de reusachtige autoweg viaducten van de E19 Mechelen-Noord. Het fietspad eindigt aan de sluis bij Mechelen waar je terugkeert naar het Zennegat en dan naar het park van Rumst.