Km
De scheepsliften van Strépy-Thieu
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt fietspad langs het oude Centrumkanaal met de 4 historische scheepsliften (de 1e Km fijne grint, zeer goed berijdbaar). Bij elke lift stijgt het fietspad ongeveer 18 Mt hoger. Beton/asfalt fietspad langs het nieuw Centrumkanaal dat 73 Mt afdaalt bij de moderne kabellift van Strépy-Thieu. Ook verkeersvrij asfalt/beton fietspad langs het oud kanaal Brussel-Charleroi met hier en daar wat mindere wegkwaliteit.
Bewegwijzering :
Bordjes : RAVeL 1.
Vertrekpunt :
Bestemming : Ville-sur-Haine, Rue de Mons / GPS : 50.474480, 4.067670
E19 Brussel-Mons-Paris, uitrit 21A, daar naar links op de N538 richting Havré tot Ville-sur-Haine. In het dorp voor het kanaal steeds rechtdoor tot de weg dood loopt bij de fiets brug over het kanaal, daar kan geparkeerd worden.
NMBS station van bestemming : Havré, Thieu of Bracquegnies.
Deze stopplaatsen op de IR-lijn Tournai-Mons-La Louvière-Charleroi zijn zeer dichtbij het historisch Centrumkanaal.
Info :
Je volgt per fiets het historisch Centrumkanaal met de 4 hydraulische liften die sinds kort tot het werelderfgoed van de UNESCO behoren. Deze zijn nu nog altijd in gebruik, voornamelijk ten behoeve van het toerisme en de pleziervaart. Dan fiets je verder richting Seneffe waar je eerst het breed kanaal Brussel-Charleroi volgt en dan langs het oud kanaal tot Arquennes. Terugkeren langs het nieuwe Centrumkanaal met de kanaalbrug van 500 Mt lang. Dan langs de fameuze nieuwe lift van Strépy-Thieu, een moderne mega-constructie die een hoogteverschil van niet minder dan 73 meter overbrugt !
De rit :
Je vertrekt over de fiets brug van het kanaal in Ville-sur-Haine waar je aan de overkant beneden aankomt bij een oud brugje van het het historisch Centrum kanaal. Wat opvalt is dat het oude kanaal zo smal is in vergelijking met het nieuwe. Hier begint een rondrit eerst via het historisch kanaal om later naar Ville-sur-Haine terug te keren via het fietspad aan de overkant van het nieuwe kanaal. Voor het oude brugje fiets je naar links op het grintpad, dat na 1 Km bij een vervallen sluis overgaat in een asfalt fietspad. Nog 1 Km verder kom je aan bij de eerste oude scheepslift nr 4. Je kan er ook niet naast kijken : de reusachtige nieuwe lift is hier reeds van ver te zien.
Je kruist de weg bij een brug aan de oude lift en nu volgt een korte en heel steile klim naar het oude kanaal boven de lift (17 Mt hoger !) en ongeveer 3 Km verder kort na elkaar nog 2 oude liften : nr 3 en 2. Elke lift heeft een verval van 16 tot 17 Mt en dus moet je even op de pedalen staan om het hoger gelegen fietspad aan het kanaal te bereiken. Kort voor de laatste oude lift nr 1 kom je aan "La cantine des Italiens" die toont hoe dat de eerste Italianen in België woonden. Er is een eenvoudig Italiaans restaurant en mooi buiten terras in de tuin.
Dan kom je aan de laatste oude lift : in 2007-2008 door de firma Eiffel prachtig gerestaureerd. Verder nabij La Louvière komen het oude en nieuwe kanaal weer samen met aan de overkant rechts een grote metaal fabriek. Je draait ruim 1 Km verder gewoon mee naar links en begint zo aan de terugkeer langs het nieuwe kanaal.
Nog 1 Km verder is een brug over het nieuwe kanaal en vanaf hier begint een uitbreiding van deze route naar Seneffe en het oud kanaal Brussel-Charleroi, 32 Km heen en terug. Je steekt deze brug over via de opritten voor fietsers door het bos en aan de overzijde vervolg je op het fietspad in oostelijke richting. Na ruim 1 Km fiets je onder de brug door van de E42 autoweg, dan de volgende brug oversteken om te vervolgen langs de zuid-oost kant van het kanaal.
Ongeveer 4 Km verder ben je bij Seneffe aan de samenvloeiing van het Centrumkanaal en het kanaal Brussel-Charleroi, dan bij de 4e brug heb je de keuze : ofwel verder rechtdoor hetzelfde kanaal verder volgen richting Luttre, ofwel deze brug oversteken en een paar honderd meter verder langs de andere oever linksaf draaien en vervolgen langs het oud kanaal via Seneffe tot bij Arquennes.
Het oud kanaal werd buiten dienst gesteld toen het moderne hellend vlak van Ronquières klaar was. De tientallen kleine oude sluizen zijn nu mooie schilderachtige watertrappen, er kunnen geen schepen meer varen en de natuur wint stilaan de omgeving terug. De plassen tussen de talrijke sluizen zijn een paradijs voor vissers, fietsers en wandelaars.
Je keert terug naar het nieuwe kanaal bij La Louvière en steekt opnieuw de brug over naar de zuid kant van het kanaal waar deze uitbreiding begon. Je vervolgt in westelijke richting naar de nieuwe scheepslift. Na 4 Km begint naar links de afdaling naar de nieuwe scheepslift terwijl het kanaal mooi horizontaal naar de lift toe loopt via een kanaalbrug van 500 Mt lang, eerst hoog boven een diepe vallei.
De nieuwe lift is de grootste bootlift ter wereld. Dit uitzonderlijke waterwerk is een kolos van moderne technologie. Het fietspad daalt hier op korte afstand 73 Mt naar beneden, rechts onder de kanaalbrug door naar de noordzijde via een paar haarspeldbochten. Het loont zeker de moeite om beneden even naar het spektakel te kijken van dichtbij als de lift in werking is om de grote schepen op te hijsen. Zo kom je dan beneden op het fietspad aan de noordzijde van het nieuwe kanaal.
Drie kilometer verder ben je weer bij de fiets brug van Ville-sur-Haine waar de rondrit begon.