Km
Heusden - Zonhoven - Bokrijk
Aard van de weg :
Verkeersvrije asfalt fietspaden op 3 oude spoorwegbeddingen in Limburg. Rond en in het domein Bokrijk verkeersvrije 'trage wegen'.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk Limburgse Kempen.
De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Heusden-Zolder, Stadionlaan / GPS : 51.039001, 5.317100
E313 Antwerpen-Lummen tot uitrit 26 Beringen. Daar N29 naar Beringen en over het Albertkanaal naar rechts N72 richting Heusden-Zolder. Na 4 km links N719 naar Heusden centrum, voorbij de kerk en Berkenbos steeds rechtdoor tot het begin van de KMO-zone. Rechts in de Stadionlaan kan geparkeerd worden.
1) NMBS stopplaats van bestemming : Zolder.
Vanaf de overweg aan de trein stopplaats Zolder fiets je ten noorden van de spoorweg 500 Mt door de Langstraat in oostelijke richting. Aan de rotonde is het fietsroute netwerk naar de knooppunten 311 en 316.
2) NMBS stopplaats van bestemming : Bokrijk.
Er stopt elk uur een IC trein van en naar Brussel. Vanaf de overweg van de trein stopplaats volg je ten noorden van de spoorweg het fietsroutenetwerk naar knooppunt 91-92-71 en verder zoals op de beschrijving.
Info :
Dit is een fietstocht in midden Limburg. We fietsen de trajecten van 3 oude spoorwegbeddingen : een oud goederenspoor Albertkanaal - Heusden/Zolder, Helchteren - Houthalen, Zonhoven - Genk. Dit traject loopt nabij Zonhoven dwars door het paarse hart van midden limburg : het natuurgebied 'De Teut' met meer dan 2000 ha heidevelden, beekdalen, duinen en bossen. De uitgestrekte heidevelden zijn natuurlijk het mooist in augustus, in de bloeitijd van de heide. Het keerpunt van de route is het bekende Provinciaal domein Bokrijk bij Genk.
De rit :
1) Zolder - Albertkanaal (14 Km h/t).
We starten aan de ingang van het sport stadion en rechts begint het fietspad op de oude spoorweg dijk naar het Albertkanaal. Links en rechts zijn meestal mooi uitzichten op de aanliggende natuurgebieden. We kruisen af en toe een verkeersweg, terwijl wij over een viaduct comfortabel verder fietsen. De laatste Km is een smal straatje naast de voormalige kolenhaven tot aan het Albertkanaal en dit is het keerpunt.

2) Zolder - Zonhoven - Bokrijk (40 Km h/t).
Vanaf het sportstadion volgen wij de knooppuntenbordjes via de Stadionlaan richting 311. Voorzichtig de Koolmijnlaan oversteken en dan via de Mijnwerkerslaan door de KMO-zone. Voorbij de 'Mijnsite Zolder' en aan de rotonde van de N719 begint het fietspad op 'De tramroute' naar Houthalen. Knooppunt 316 is een T-kruispunt van fietspaden op oude spoorbeddingen.
In zuidelijke richting naar rechts beginnen we aan de tweede oude spoorzate : een asfalt fietspad naar Zonhoven. De oude spoorzate eindigt aan de bestaande spoorweg Hasselt-Mol, die daar vroeger aftakte naar Neerpelt. Maar ons fietspad loopt steeds verder door een bos, nu naast de bestaande sporen. We rijden onder de autoweg E314 door en wat verder buigt het pad langzaam af naar links van de sporen weg. We fietsen vanaf nu op de derde oude spoorweg die hier vroeger aftakte richting Genk. Die richting fietsen wij dus nu ook.
We zijn in de buurt van Zonhoven en na een tijdje fietsen we door het paarse hart van midden Limburg : het natuurgebied : 'De Teut' met meer dan 2000 ha heidevelden, beekdalen, duinen en bossen. Na een paar Km door het natuurgebied komen we aan een zijwegje naar de camping Holsteenbron. Dit is een zandweg van ongeveer 400 Mt naar deze camping die voorzien is van een cafetaria met terras midden in het natuurgebied.
Een paar Km voorbij de camping eindigt het fietspad op de spoorzate aan de N726, knooppunt 79. Richting 71 is naar het bekende 'Provinciaal Domein Bokrijk' in Genk, ongeveer 4 km op een fietspad door zeer uitgestrekte bossen van het natuurgebied De Teut en Ter Hagedoorn Heide.
Bij knooppunt 71 links en ruim 100 Mt verder naar rechts om via het Arboretum linksaf naar het kasteel te fietsen, voor dorstige fietsers is daar is een cafetaria met terras. Er kan verder door het domein gefietst worden op 'trage wegen' via de knooppunten 71-92-91-98 tot het NMBS station van Bokrijk. Het Openluchtmuseum in het domein Bokrijk is een afgesloten deel met betalende toegang.
Naar believen kan hier teruggekeerd worden naar het vertrekpunt, dezelfde weg van de heenrit.