Km
Hamme - Dendermonde - Berlare
Aard van de weg :
Verkeersvrije asfalt fietspaden boven op de hoge dijken van de Schelde.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk Scheldeland.
De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Grembergen/Dendermonde, beneden brug / GPS : 51.035011, 4.103680
E17, afrit 12 : Dendermonde. De N47 volgen via Zele naar Dendermonde. In Grembergen na de verkeerslichten naast de spoorweg viaduct en voor de brugoprit naar rechts afslaan op Steenweg Van Grembergen naar de Schelde. Bij de Scheldedijk links in de doodlopende weg waar op het einde kan geparkeerd worden, daar begint onder de brug door het fietspad naar Hamme.
NMBS station van bestemming : Dendermonde.
Aan het station is er fietsverhuur : Fietspunt (ook kleine herstellingen) en Blue-Bike.
Het station is op ongeveer 1 Km van de Schelde brugoprit. Vanaf de rotonde bij het station in noordelijke richting en daar verder de N47 Leopold II laan tot het grote kruispunt aan de brugoprit. De brug oversteken en dan de 1e straat links naar de noordelijke kant van de Schelde (fietsbordjes : LF38).
Alternatief station van bestemming : Schoonaarde. De Schelde brug oversteken.
Info :
Dit is een fietstocht meestal boven op de hoge Scheldedijken van Dendermonde naar Hamme en naar Berlare. Deze dijken hebben een asfalt fietspad en volgen kronkelend de rivier, zodat het heerlijk rustig rijden is. De rust wordt ook verzekerd door de aard van het landschap. Aan beide zijden van de Schelde liggen polders, broeken en schorren van ongeveer een kilometer breed waardoor de bewoonde wereld af en toe ver weg lijkt.
De rit :
1) Dendermonde - Driegoten(Hamme) en terug (35 km h/t).
Je start onder de bruggen van de N47 en de spoorweg naar Hamme. Je fietst hoog op de kronkelende dijk met een schitterend uitzicht op de Schelde en de omgeving. Na ruim 6 Km ben je in Moerzeke en daar voorbij is de kerktoren van Kastel af en toe te zien aan de linkerkant. Kastel wordt 'het glazen dorp' genoemd door de vele broeikassen die er staan. Dan kom je geleidelijk in de buurt van Baasrode, een dorp rechts aan de overkant met wat oude troosteloze fabrieksgebouwen.
Verder zie je aan de overkant de kerktorens van St.Amands en Mariekerke. Je kan er gemakkelijk naartoe met de gratis voetveren. Dan vervolgt de route hoog op de dijk met schitterende panorama's en diverse mooie visvijvers. Soms is de Schelde dichtbij en dan weer veraf, het fietspad loopt afwisselend naast het water en dan weer door een langgerekt natuurreservaat buiten de bewoonde wereld.
Dicht bij Hamme fiets je tussen een ingedijkt overstromingsgebied en de Schelde, het 'Lippenbroek'. Een kilometer verder is de bekende plek 'Driegoten', met diverse paling- en mosselrestaurants. Deze hebben ook mooie terrassen voor een rustpauze met een drankje. Er is ook een gratis voetveer om over te steken naar Weert.
Hier is het keerpunt, het fietspad vervolgt op de Schelde en Durme dijk naar de zogenaamde Mira-brug in Hamme op 4 Km, dit is een andere fietsroute op een mooie dag.

2) Dendermonde - Berlare en terug (20 km h/t).
Je volgt ruim 1 Km een klein betonwegje benedendijks in n-westelijke richting enkel voor bewoners en fietsers. Bij knooppunt 90 aan de N47 in Grembergen fiets je links verder op het pad bovenop de dijk en op grondgebied Zele eindigt het fietspad in de Dijkstraat. Dit klein verkeersarm verbindingswegje volg je 600 Mt tot knooppunt 83.
Het fietspad vervolgt met een korte steile klim tot boven op de dijk en weldra fiets je voorbij 'Costa Zela', een klein watersportcentrum aan de Schelde. Dan fiets je tussen de Schelde en een overstomingsgebied : 'Scheldebroek'. Ongeveer 2 km verder rijd je voorbij 'De Waterhoek', een bijzonder mooie rustplaats met terras aan de Scheldedijk (di/wo gesloten).
Het fietspad vervolgt op de hoge Scheldedijk naar de brug van Berlare, het 2e keerpunt van dit fietstochtje in het Scheldeland.