Km
Zolder - Houthalen - Zonhoven
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt fiets-/wandelpad op een oude spoorbedding. De eerste 600 Mt van het station is op het fietspad naast een gewone weg en de laatste 2 Km gaat over onverharde zandweg door de Molenheide.
Bewegwijzering :
Fietsknooppunten 316-300-305-79 tot camping Hosteenbron.
Verder geen, maar de beschreven route is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Zolder.
Eindpunt van de wandeling : Zonhoven Moleneindeweg, bus halte Elstrekenweg.
LIJN Bus 47 (beperkte dienstregeling op schooldagen !) naar het station van Genk.
LIJN Bus 47 richting Houthalen, tot halte Zolder Kruispunt, daar noordelijk wandelen via Stationsstraat tot station Zolder (700 Mt).
Info :
Dit is een zeer mooie wandeling van Zolder via Houthalen naar Zonhoven. Daar loopt het pad dwars door het natuurgebied 'De Teut' van ruim 2000 ha met heide, beekdalen, duinen en bossen. De Teut toont de heidevelden zoals ze in het eerste deel van de 20e eeuw een groot deel van Belgisch-Limburg bedekten. De heidevelden zijn natuurlijk het mooist in augustus in de bloeitijd van de heide.
De wandeling :
Vanaf het station ga je noordelijk in de Stationsstraat en na 100 MT rechts in de Langstraat. Je komt aan een rotonde en daar begint rechts een asfalt fietspad op de oude trambedding naar Houthalen. Het pad eindigt aan de oude spoorwegbedding Achel-Helchteren die nu ook fietspad geworden is.
Je gaat rechts op dit pad aan de rand van Houthalen dat weldra naast de spoorweg loopt. Voorbij een wegkruising door een bos en na de E314 viaduct draait het pad in een grote boog naar links weg van de spoorweg. Het pad loopt nu kaarsrecht in oostelijke richting nabij Zonhoven en na een paar wegkruisingen door een kleine KMO zone waarvan maar een glimp te zien is door het weelderig groen naast het pad.
Na de Teutseweg kruising loopt het pad dwars door 'De Teut', een groot natuurgebied van ruim 2000 ha. Dit is het paarse hart van midden Limburg met heide, beekdalen, duinen en bossen. Je wandelt 2.5 Km eerst tussen zandheuvels en dan op een hoge berm omgeven door bossen en heidevelden tot de afslag naar camping Hosteenbron.
Er is rechts een afdalend pad en beneden volg je naar links de bordjes via een zandweg door het natuurgebied. Na een kleine Km is rechts de camping met aan de ingang een cafetaria met buitenterras. De ligging is uniek buiten de bewoonde wereld temidden van de groene natuur op de Molenheide !
Recht tegenover de ingang van de camping ga je verder op het zandpad in zuidelijke richting. Na 50 mt voorbij het asfalt wegje is een kruising van zandpaden en je moet rechts in westelijke richting. Je volgt nu steeds de markeringen op houten paaltjes van een ruiterpad. De zandweg buigt af naar het zuiden en zuid-oosten. Na 700 Mt rechts afslaan, zuidelijke richting en een paar honderd meter verder wandel je over een groot grassig en open terrein tot bij een groot infobord. Daar ga je in de richting van de huizen en je komt op de Vlasbergweg terug in de bewoonde wereld.
Links op Moleneindeweg nog 300 Mt naar de bushalte Zonhoven Elstrekenweg. Hier stopt LIJN bus 47 die je in een kwartiertje zal vervoeren naar het NMBS station van Genk. Daar kan je dan terugsporen naar Hasselt en Brussel.