Km
Vroenhoven - Lanaye - Visé
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt/beton jaagpad langs het Albertkanaal. In Vroenhoven eerst 250 Mt gewone weg van de bushalte tot het Albertkanaal. Aan het fort van Eben-Emael 1 Km half verhard pad. In Visé 1 Km klein verkeersarm wegje langs het verbindingskanaal en de Meuse tot het NMBS station.
Bewegwijzering :
Geen, maar de beschreven route is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Tongeren.
LIJN bus 62 richting Maastricht tot Vroenhoven halte Krijtstraat voor de brug.
Eindpunt van de wandeling : NMBS station Visé. IC trein via Liège en Tongeren naar Hasselt.
Je kan met LIJN bus 39b terug naar station Tongeren (47 min.), vanaf Visé Av. Franklin Roosevelt, halte 'Devant Le Pont'.
Info :
Dit is een wandeling langs het Albertkanaal die begint in het oosten van Limburg nabij Maastricht en eindigt in Visé (Wallonië). Er zijn geen sluizen maar men heeft voor het kanaal een 60 Mt diepe kloof door het Plateau van Caestert (Sint-Pietersberg) gegraven bij Kanne. Tussen Lanaye en Liège "zweeft" het kanaal dan weer als het ware boven de lager gelegen begane grond.
De wandeling :
Van de bushalte in Vroenhoven ga je naar de brug van het Albertkanaal en voor de brug ga je links en dan schuin rechts op het afdalend wegje naar het jaagpad dat je verder volgt in zuidelijke richting.
De eerste 3 Km van deze wandeling is in Limburg van Vroenhoven tot het haventje van Kanne. Weldra loopt het kanaal door een loodrechte kloof met in de zijwand vele openingen naar mergelgrotten. Het Vlaams jaagpad langs het Albertkanaal gaat voorbij de sierlijke hangbrug en het haventje van Kanne op de taalgrens naadloos over in een RAVeL pad (trage weg in Wallonië).
Tussen Kanne en Lanaye werd het Albertkanaal gegraven in een 60 Mt diepe kloof door het Plateau van Caestert (Sint-Pietersberg). Het jaagpad is afgesloten met een hekwerk wegens gevaar van vallende stenen. De doorgang is op eigen risico zonder problemen mogelijk naast het hekwerk. Het pad is over ongeveer 1 Km half verhard. Daar is in de zijwand het grootste fort van België: het Fort Eben-Emael. Dit uniek gelegen en superieur bewapend sperfort met 17 ondergronds met elkaar verbonden bunkers, werd in de laatste oorlog beschouwd als het sterkste fort ter wereld dat onneembaar leek.
Voorbij de kloof wordt het kanaal breder bij de sluizen van de verbinding naar de Meuse en 1 km verder is de tuikabelbrug van Lanaye. Deze brug moet je oversteken om te vervolgen op het RAVeL pad in zuidelijke richting langs de oostzijde van het kanaal. Je komt op een langgerekt groen eiland tussen het Albertkanaal en de Meuse waarop het dorp Lanaye gelegen is : de breedte is amper 250-800 Mt.
Een paar Km verder is rechts aan de overkant een bedrijvenzone waar je beter links kijkt langs de groene kant van het kanaal. Dan onder de brug van de N602, een spoorwegbrug en daar voorbij draait het pad naar links door een bos langs het afgedankt verbindingskanaal naar de Meuse. Dit wegje volg je oostwaarts tot het yachthaventje van Visé en daar steek de de voetgangersbrug over. Je vervolgt in zuidelijke richting langs de Meuse tot de brug van Visé die je oversteekt.
Over de Meuse en de autoweg E25 : NMBS station Visé.
IC trein via Liège Guillemins en Tongeren naar Hasselt.