Km
Thuin - Biesme-sous-Thuin - Thuillies
Aard van de weg :
Verkeersvrij afalt fiets-/wandelpad langs de Samber en op de oude spoorbedding L109. Enkele honderden meters langs de Samber is verkeer van bewoners toegelaten en in Thuin is de Av.Couture een doodlopend wegje voor motorvoertuigen van een paar honderd meter.
Bewegwijzering :
Geen, maar de beschreven route is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Thuin.
IC trein Brussel-Charleroi/Sud, daarna L trein richting Erquelinnes tot Thuin.
Eindpunt van de wandeling : Thuillies, de bushalte 'Pont' aan de N53.
- TEC bus 109a terug naar het station Charleroi/Sud.
- TEC bus 75 naar Goutroux tot station Marchienne-au-Pont, halte : 'SNCB'.
Vanaf Charleroi/Sud en Marchienne-au-Pont is elk uur IC trein terug naar Brussel.
Info :
Een zeer mooie wandeling, eerst een paar Km langs de Samber en dan via een kort verbindingswegje in Thuin door de overweldigend groene Biemelle vallei, een klein bijriviertje van de Samber. Daar wandel je via Biesme-sous-Thuin tot het dorpje Thuillies op het RAVeL pad van de oude spoorlijn L109.
De wandeling :
Vanaf het station Thuin ga je afdalend naar de Samber onder de grote betonnen brug. Je volgt de Samber stroomopwaarts, dus naar rechts westelijk, op het wegje van de oeverbewoners (Chemin du Halage). Voorbij de spoorwegbrug, zo'n 500 Mt verder wordt de weg een jaagpad voor fietsers en wandelaars. De Samber en het pad maken een grote bocht van 1 Km naar het noorden en 180° terug naar het zuiden.
Je komt zo aan de volgende spoorwegbrug en aan die brug is op de zijkant een breed fiets-/wandelpad. Je klimt rechts het asfalt wegje op naar de brug en steekt de Samber over. Het asfalt pad loopt over de brug naast de smalspoor rails van de historische tram Thuin-Lobbes en ook de dubbele trein spoorweg. Het pad stijgt sterk en daalt over de heuvel voorbij de begraafplaats. Vanaf hier tot Biesme-sous-Thuin volg je onafgebroken de tramrails. Je wandelt lichtjes stijgend door de AV.Couture, rechtdoor bij de overweg. Hier begint naast de tramrails het RAVeL fiets-/wandelpad naar Beaumont en Chimay.
Het asfalt pad en de tramrails lopen naast het grote gebouw van het tram museum ASVi richting Biesme-sous-Thuin. In de weekends van de zomerperiode worden hier ritjes met historische trams georganiseerd van Thuin naar Lobbes en Biesme-sous-Thuin, een leuke attraktie voor toeristen !
Voorbij het tram museum ASVi ben je direct ondergedompeld in het overweldigend groen van de Biemelle vallei, een klein bijriviertje van de Samber. Je passeert onder 2 prachtig gerestaureerde boog viaducten in baksteen die de spoorweg sleuf overspannen. De tramrails en het asfalt pad lopen mooi naast elkaar, soms langs hoge rotswanden zoals door een kleine canyon en ook langs diepe afgronden waar een oude spoorwegviaduct de vallei overspant. Na 2 Km kom je aan een typisch overweghuisje in het bos bij de wissels van de tramsporen naar een zijspoor. Na ongeveer 3.5 Km ben je aan het oud overweghuisje van Biesme-sous-Thuin en de terminus van de tram spoorweg, het dorpje is links op een heuvel.
Je hebt ongeveer 6 Km gewandeld en hier kan je naar keuze terugkeren naar Thuin ofwel nog 3 Km verder wandelen op het RAVeL pad naar het dorpje Thuillies. Enkele honderden meter voor het dorpje loopt het pad door een tunneltje onder de weg N53 Charleroi-Beaumont en daarboven is de bushalte om terug te keren naar het station Charleroi/Sud.
Bij het tunneltje is het onmogelijk om op de N53 te komen omdat het pad daar door een diepe sleuf loopt. Ongeveer 500 Mt verder is een overweg en daar ga je rechts op de Chemin de Chambry en dan rechts op de Rue de la Victoire, dit wegje loopt parallel met het RAVeL pad naar de N53. Na 500 Mt kom je op deze grote baan en rechts is op 50 Mt de bushalte 'Thuillies Pont' van TEC bus 109a terug naar het station Charleroi/Sud.