Km
Flobecq - Ellezelles - Ronse
Aard van de weg :
In Wallonië van Flobecq tot de taalgrens : 6.5 Km vlak en verkeersvrij asfalt RAVeL fiets-/wandel pad. Van de taalgrens tot Ronse : 3.5 Km fiets-/wandel pad in wat oudere asfalt.
Bewegwijzering :
Geen, maar de beschreven route is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Ronse of Lessines.
TEC bus 87 van station Ronse of van station Lessines tot Flobecq, halte 'Place'.
Eindpunt van de wandeling : Mgr. Beylsstraat in Ronse.
Terug naar station Ronse te voet (1.8 Km) of met LIJN bus 72.
Info :
Het regionaal landschap 'Vlaamse Ardennen' in zuid Oost-Vlaanderen gaat voorbij de taalgrens over in het 'Parc naturel du Pays des Collines', dat er één geografisch geheel mee vormt. De toeristische troeven van de streek zijn het open glooiend landschap met unieke vergezichten, de vele pittoreske dorpskernen, de kronkelende kasseiwegen, de knotrijen, vele holle wegen, culturele stadjes. Deze heuvelachtige streek is zeer populair onder wandelaars.
De wandeling :
De wandeling van het 'Pays des Collines' (Heuvelland) naar de 'Vlaamse Ardennen' begint aan de rand van het dorp Flobecq. Vanaf de markt ga je in de straat links naast de kerk (Rue P.Ouvrard). Bij de T op het einde ga je rechts in de Rue A.Delmez en dan links in Marais Garette. Ongeveer 50 Mt verder lagen vroeger de sporen naar Ronse en de oude bedding is nu een mooi asfalt RAVeL fiets-/wandelpad.
Het pad gaat afwisselend ingesloten door een sleuf, door bos of door het open glooiend landschap met soms schitterende vergezichten. Tussen Flobecq en Ronse is geen enkel dorp, alleen halverwege is de vroegere trein stopplaats Ellezelles op ruim 1 Km van de dorpskern.
Vanaf Ellezelles splitste vroeger de spoorweg naar Zottegem. Tot 1963 bracht het 'Fosttreintje' mijnwerkers van Zottegem en omstreken, via Ronse naar de Borinage (Henegouwse steenkoolmijnen). De delen die nu toegankelijk zijn van de opgebroken spoorlijn Zottegem-Brakel-Ellezelles-Ronse worden nu het Mijnwerkerspad genoemd. Er staan op regelmatige afstanden van Ellezelles tot Ronse infoborden van het mijnwerkers verleden.
Precies op de taalgrens gaat de bedding door een diepe sleuf. Op de plaats van een verdwenen brug over de vroegere spoorweg werd de diepe holle bedding volledig met aarde opgevuld. Je volgt links het paadje met trappen naar omhoog tot bij een boerderij en steekt het wegje over. Daar begint afdalend naar de diepe sleuf het vervolg van het pad, nu in wat oudere asfalt.
Je wandelt verder door een bos met sterke hoogteverschillen naast het pad. Uit het bos maakt het pad over ruim 1 Km een heel grote bocht van bijna 180 graden naar het noorden en eindigt in de Mgr. Beylsstraat bij Ronse. Daar tegenover herinnert niets meer aan de vroegere spoorweg er is nu een recente woonwijk. Om terug te keren naar het station zijn er nu 2 mogelijkheden.
De eerste is naar de bushalte : rechts in de Mgr. Beylsstraat, bij de T-splitsing naar links Rotterij en na 300 Mt is rechts in het begin van de dubbele straat de halte 'Rotterij' van LIJN bus 72 naar het station Ronse.
De andere mogelijkheid is nog een kleine 2 Km te voet verder wandelen naar het station Ronse. Links in de Mgr. Beylsstraat, dan 2e straat rechts in de Blauwe Steenstraat en op het einde links naar de N57 en de spoorwegviaduct. Je vervolgt rechts N57 voorbij de spoorweg tot bij de verkeerslichten en daar links naar het station.