Km
13.5
Rivage - Comblain-la-Tour
Aard van de weg :
Uitgezonderd een paar stukjes kleine asfaltweg gaat de wandeling meestal over half- en onverharde boswegen en paden met soms sterke stijgingen en afdalingen in de buurt van de Ourthevallei, dus over het algemeen een tamelijk vermoeiende wandeling.
Bewegwijzering :
Vanaf het station van Rivage 1 Km zonder bewegwijzering, dan vanaf Comblain-au-Pont 2 Km de doorstreepte rood-witte verfstreepjes volgen van de verbinding tussen GR-571 naar GR-57. Vanaf 'Les Roches Noires' de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad GR-57 tot Comblain-la-Tour.
Vertrekpunt :
NMBS station Rivage.
IC trein Brussel-Liège, daarna L trein richting Jemelle tot Rivage.
Eindpunt van de wandeling : NMBS stopplaats Comblain-la-Tour.
Info :
Een zeer mooie wandeling in de Ardennen op het GR-pad vanaf Rivage waar de Amblève en de Ourthe samenkomen, eerst door het natuurreservaat 'Les Roches Noires' met zéér mooie panorama's over de Ourthevallei naar Comblain-au-Pont en verder tot het gehucht Comblain-la-Tour.
De wandeling :
Vanaf het station Rivage ga je 200 Mt naar links in de Rue de Rivage, dan rechts dalend in de Rue du Barrage naar de Ourthe. Je volgt het wegje naast de Ourthe-Amblève voorbij enkele huizen, dan onder de ijzeren spoorwegbrug tot de volgende stenen brug. Deze brug moet je oversteken en 200 Mt verder kom je aan de N633 naar Aywaille. Rechts zie je de spooroverweg en meteen de eerste rood-witte verfstreepjes van het GR-pad. Opgelet, de streepjes zijn wit doorstreept want het is een verbindingspad van de GR-571 naar GR-57 (2 Km).
Je steekt de spoorweg en de Ourthe over en dan links een paar honderd meter naast de rijweg. Tussen de huizen ga je dan rechts het sterk stijgend grassig pad op. Weldra kom je hoger aan een uitzichtpunt met een mooi panorama over Comblain-au-Pont. Je wandelt verder nog 1 Km matig stijgend op het pad door een bos en verder langs weilanden. Links prachtige panorama's over de rotsformaties van het 'Parc Naturel des Roches Noires' en Comblain-au-Pont. Bij een weide (rechts is een wegwijzertje voor wandelaars), voor dat je aankomt bij een landwegje moet je links terug in het bos en vanaf dan volg je de gewone rood-witte verfstreepjes van de GR-57.
Het bospad daalt door het natuurreservaat en uit het bos loop je tussen weideomheiningen. Achterwaarts heb je een mooi zicht op de indrukwekkende 'Roches Noires'. Verder kom je in een bos met kunstwerken uit plaatselijke rotsen en dan aan een toren naast een oude begraafplaats. Rechtsaf daal je dan op een zigzaggend pad met trappen naar het centrum van Comblain-au-Pont.

Er zijn hier nu 2 mogelijkheden om naar Comblain-la-Tour te wandelen :
1) Langs de Ourthe via het gemakkelijk vlak beton RAVeL fiets-/wandelpad (3.5 Km) : je gaat vanaf de kerk 250 Mt via de Place Leblanc naar de Ourthe, daar rechts 300 Mt naast de Ourthe via de N654 en daar begint het beton pad.
2)  Verder via het Grote-Routepad GR-57 (9.5 Km).
Je gaat in de Rue des Grottes, dan rechtdoor Rue du Mont en verder stijgend naar de grotten. Daar op een steil bospad naar een plateau en dan volg je de enig mogelijke weg met een ruime bocht naar rechts naar de 'Ferme de Raideux', gebouwd in typische Condroz-stijl. Let op de wapenschilden van het prinsbisdom Stavelot-Malmédy bovenaan de inrijpoort.
De GR-57 volgt daar naar links de half verharde weg en komt verder via een zeer lange rechte weg door het bos van Comblain. Op het einde links een dalend bospad tot bij een hoeve, daar linksaf en bij een plaatsnaambord terug rechts stijgend naar een hoeve. Op de top geniet je van een zeer weids uitzicht van de Ourthevallei. Je volgt de dalende asfaltweg, na een bocht naar links en dan rechts een pad naast een weide. Je bereikt zo de rijweg Comblain-Hamoir en volgt deze linksaf. Enkele honderden meter verder kom je aan de brug van Comblain-la-Tour, je steekt de Ourthe over en je bent aan de trein stopplaats waar je naar Liège en Brussel terug kan sporen.