Km
Spa - Lac de Warfaaz - Sart
Aard van de weg :
Eerst enkele honderden meters asfaltweg in het centrum en dan volgt u meestal onverharde boswegen- en paden en ook een paar Km halfverharde weg. De wegen en paden hebben soms matige hellingen en zijn over het algemeen goed begaanbaar. Variante terugweg van Nivezé tot Spa-Géronstère op de oude spoorwegbedding L44 : 1.8 Km half verhard breed wandelpad in fijne grint.
Bewegwijzering :
Van dichtbij het station van Spa de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad GR-573. Op het paden kruispunt Spaloumont rechtdoor hetzelfde pad vervolgen naar de 'Lac de Warfaaz' en eventueel verder richting Sart-lez-Spa.
Dan terug naar het station hetzelfde traject van het GR pad volgen of eventueel via een variante door op het paden kruispunt Spaloumont naar links de locale wandelingen 'Grande Duchesse' en 'Berkeley' te volgen die korter afdaalt naar het centrum.
Je kan ook vanaf de 'Lac de Warfaaz' terugkeren naar Spa-Géronstère zonder bewegwijzering (2.5 Km) via het wandelpad op de oude spoorwegbedding L44.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Spa.
IC trein Brussel-Liège, daar L-trein naar Verviers tot Pepinster of IC trein Brussel-Liège-Welkenraedt tot Pepinster. In Pepinster overstappen op de L-trein naar Spa.
Eindpunt van de wandeling : NMBS station Spa of Spa-Géronstère.
ofwel eindpunt : Sart-lez-Spa, bushalte Monument. Daar TEC bus 294 naar Verviers tot halte Tiège Charmille, daar overstappen op TEC bus 295 naar Spa Gare.
Info :
Spa heeft nu niet meer de internationale uitstraling van het kuuroord uit de 18è en de 19è eeuw. Toch is het er nog altijd aangenaam verpozen en valt er nog heel wat te beleven en te bekijken. En natuurliefhebbers komen uitgebreid aan hun trekken in de fantastische omgeving. Dit is een mooie wandeling langs het GR-pad van het centrum naar de "Lac de Warfaaz". Daar kan je terugkeren naar Spa of verder wandelen tot Sart-lez-Spa.
De wandeling :
Vanaf het station van Spa moet je op zoek gaan naar de GR573. Het is heel gemakkelijk : eerst rue de la Gare, dan 100 Mt rechts Av. Reine Astrid, dan voorzichtig oversteken en de straat naast de supermarkt ingaan. Ongeveer 200 Mt verder maakt de straat een scherpe S-bocht naar links en hier volg je links de Rue des Francais. Ongeveer 100 Mt verder tussen het voorlaatste en laatste huis ga je rechts in het smalle stijgende pad en het bos in. Hier verschijnen de rood-witte verfstreepjes van de GR-573.
Bij een brede halfverharde weg buig je af naar rechts. Na het passeren van een picknickplaatsje arriveer je op de plaats genaamd Spaloumont. Voorbij een slagboom de asfaltweg oversteken en links de aardeweg in. Voorbij de GSM mast wordt de GR een vlak, smal pad. Dit pad komt op een asfaltweggetje dat je naar rechts neemt. Je daalt de rue du Jeu de Paume af. Linksaf op een brede, vlakke aardeweg langs een gerestaureerd paviljoentje. Wat verder een mooi uitzichtpunt over de stad.
Hier links afdalen. Het pad loopt nu wat op en neer langs de beboste heuvelflank, soms wat dichter bij de top links waar weiland ligt of huizen staan. Je daalt af naar de grote weg en steekt die over (voorzichtig ! zeer drukke weg) om 20 Mt verder de aardeweg schuinrechts in te slaan. Je daalt de heuvelflank af tot aan het meer.
Bij het meer zijn rechts de toeristische installaties. Er zijn meerdere cafés, terrassen en men kan er bootje varen. Je kan helemaal rond het meer wandelen op het 2 Km lange asfalt wandelpad.
Je kan deze wandeling eventueel uitbreiden door het GR pad verder te volgen tot Sart-Lez-Spa (4 Km). Het pad loopt eerst door een groot bos op de flank van de vallei van het kleine riviertje naast enkele visvijvers. In het dorp Sart-Lez-Spa kom je op de grote weg N640 en daar verlaat je de GR rechts naar de bushalte Monument op 200 Mt. Daar komen de TEC bus 294 richting Verviers.
Als je wil te voet terugkeren vanaf "Lac de Warfaaz" volg je hetzelfde GR wandelpad terug naar Spa en op het kruispunt Spaloumont kan je eventueel een kortere variante pad als terugweg nemen : daar links de weg volgen die voorbij het vakantieoord 'Sol Cress' en de Thermen afdaalt naar het park in het centrum.
Het kortste pad van de Lac terug naar Spa (2.5 Km, niet bewegwijzerd) is via de oude spoorbedding L44. Daartoe ga je eerst via de Chemin Soyeureux naar Nivezé. Dit asfalt wegje begint tussen de horeca aan de Lac en wordt dan een stijgend grint pad tot het bij een huis terug overgaat in asfalt. Voorbij het huis is de kruising met de oude spoorbedding L44 die je naar rechts volgt. Het aarde pad daalt heel langzaam in de richting van Spa-centrum, eerst op een hoge dijk en daarna door een sleuf. Bij een grint parking aan de Chemin Henrotte eindigt het pad en je gaat verder op dit sterk dalend asfalt wegje naar de N62. Na ongeveer 100 Mt naar rechts op het voetpad ga je links in de Rue Fraikin die uitkomt recht tegenover de terminus treinhalte Spa-Géronstère.