Km
Jemelle - Rochefort - Abdij St.-Remy
Aard van de weg :
Van station Jemelle naar Rochefort 3 Km asfalt wandelpad op de oude spoorbedding. In Rochefort ongeveer 1 km voetpaden in het centrum. Van Rochefort naar de abdij eerst asfalt en verder halfverharde weg.
Bewegwijzering :
Van het station van Jemelle tot Rochefort : RAVeL bewegwijzering. Verder vanaf Rochefort de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad 577 naar de abdij St.-Remy.
Vertrekpunt :
NMBS station Jemelle. IC trein Brussel-Namur-Luxembourg tot Jemelle.
Info :
Dit is een mooie wandeling van Jemelle naar Rochefort en verder naar de abdij St.-Remy waar ter plaatse een van de beste Belgische Trappist bieren gebrouwen wordt. We wandelen door het centrum van het toeristenstadje en dan naar de abdij langs een natuurreservaat, dat erg waardevol is op natuurwetenschappelijk gebied. Het water dat uit de Tridaine-bron opborrelt in dat reservaat wordt door de abdij gebruikt voor het brouwen van het bier.
De wandeling :
Vanaf de perrontunnel onder de sporen in Jemelle gaan we niet naar het stationsgebouw, maar wel naar de parking aan de andere kant. Op de parking naar links in de richting van een oude grote loods. Tussen de loods en de sporenbundels begint het RAVeL pad naar Rochefort. Na een paar honderd meter draait het pad langzaam naar rechts in de richting van de vallei van de Lomme. Een grote stenen viaduct overspant deze diepe vallei en daarover reden vroeger de treinen naar Rochefort. De sporen zijn opgebroken en we wandelen er over op het asfalt pad. Voorbij de viaduct werd de vroegere bedding vanaf hier aangelegd in een diepe rotsige sleuf door de omgevende heuvels, omdat de treinsporen een zo klein mogelijke helling dienden te hebben.
Het pad daalt zeer lichtjes met een paar zeer lange bochten door de bossen. Na een paar Km is nog een lang recht stuk dat uitkomt bij de rotonde op de weg Rochefort-Jemelle. Je volgt voorbij de rotonde verder het RAVeL pad naast de weg tot een oud spoorhuisje voor de tunnel. De weg oversteken naar links in de Rue du Hableau, dan rechts over het voetgangersbrugje over de Lomme en verder gaan via het kleine sterk stijgende straatje dat uitkomt bij het kruispunt in het centrum.
We volgen het voetpad op de hoofdstraat naar rechts door het centrum. De straat buigt lichtjes naar links bij de kerk en komt aan een brug over de Lomme. Over de brug 100 Mt naar rechts langs de Lomme en dan links in de rue de Préhyr. Meteen volgen we nu de rood-witte verfstreepjes van het grote-routepad 577 naar de abdij. Voorbij een school begint de straat te stijgen en 1 Km verder kiezen we bij een scherpe bocht de half verharde weg naar links. Deze weg gaat wat steiler door een bos aan de zuidkant van het natuurreservaat. Het stijgen is gedaan bij het nu volgende kruispunt bij een rustbank. We volgen er, rechtsaf de laagste weg (GR-Pad). Het natuurreservaat strekt zich uit langs onze rechterhand. Bij alweer een rustbank voeren trapjes naar een calvariekruis. Als we anderhalve km verder de omheining van de abdij bereiken, krijgen we weer asfalt onder de wandelschoenen. Enkele honderden meters verder is een parkeerplaats aan de ingang van de abdij.
De wandeling kan eventueel nog wat verlengd worden door de halfverharde weg verder te volgen recht tegenover de grote abdijpoort. De terugkeer gaat langs dezelfde weg naar Rochefort, met natuurlijk een rustpauze in een van de horecazaken om te genieten van een echte 'Rochefort' trappist. Dan terug naar Jemelle over de oude spoorbedding en daar wachten we op de trein terug naar Brussel.