Km
Franchimont - Polleur - Spa
Aard van de weg :
Eerst ongeveer 2 Km asfaltweg met zeer weing verkeer en verder halfverharde weg tot Polleur. Van Polleur naar Spa een afwisseling van halfverharde en onverharde boswegen met matige hellingen en op het einde een zeer steile afdaling over rotsen die eindigt in het centrum van Spa.
Bewegwijzering :
Van Franchimont tot het gehuchtje Sasserotte geen bewegwijzering, maar de beschreven weg is gemakkelijk te volgen. Verder vanaf Sasserotte naar Polleur de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad GR-573, verder naar Spa de verfstreepjes van het Grote-Routepad GR-15 (GR-AE).
Vertrekpunt :
NMBS treinhalte Franchimont.
IC trein Brussel-Liège, daar L-trein naar Verviers tot Pepinster of IC trein Brussel-Liège-Welkenraedt tot Pepinster. In Pepinster overstappen op de L-trein naar Spa tot Franchimont.
Eindpunt van de wandeling : NMBS treinstation van Spa.
Info :
Dit is een mooie wandeling op de flanken van de vallei van het riviertje de Hoënge met schitterende panoramas over de Ardennen van Franchimont tot het dorp Polleur en verder door de uitgestrekte bossen ten noorden van Spa om te eindigen in deze overbekende toeristenstad.
De wandeling :
Vanaf het perron rechts in de 'Route du Congrès de Polleur', na 400 Mt links in de asfaltweg (Chaufheid), na ongeveer 1,5 Km is het gehuchtje Sasserotte. Daar zien we de rood-witte verfstreepjes van het Grote-Routepad 573, dat we vanaf het kruispunt volgen naar rechts op een halfverharde weg richting Polleur. Deze markeringen zullen we trouw volgen tot het eindpunt : Spa.
We wandelen hoog op de flank van de vallei met mooie vergezichten in de richting van het 'bois du Staneux', op de andere oever van de Hoënge. Het landschap is open omdat we hier in het zogenaamde 'Fenêtre de Theux' zijn, een geologische depressie, waar zachtere gesteenten (kalk) aan de oppervlakte komen. De grond is tevens vruchtbaar. Deze streek, die omringd is door de echte Ardennen, biedt vele bucolische vergezichten.
We naderen het reusachtige viaduct van de autoweg die de vallei overspant. We komen op een asfaltweg die naar Polleur gaat door een tunnel onder de autoweg door. Deze volgen we tot in het centrum van het dorp.
Polleur heeft een merkwaardige 17-eeuwse kerk met een schroefvormige klokketoren. Hier is een splitsing van GR-wegen met het het internationale wandelpad GR-15 (GR-AE). Dit laatste pad gaat naar rechts over de aloude brug in de richting van Spa, Aywaille, Houffalize en Martelange. Wij zullen nu natuurlijk eindigen in Spa.
De omgeving van de de oude brug is bijzonder mooi : de natuurstenen Ardense huizen met een café en de brug zelf die dateerd uit de 12e eeuw. Op de brug links een kruis (eronder jaartal 1767), rechts een Mariabeeld.
Na de brug rechtsaf in de straat 'Pont de Polleur'. De asfaltweg stijgt in de richting van de autowegbrug en juist voorbij het viaduct rechtdoor in de aardeweg. Zo komen we stijgend weg uit de vallei van de Hoënge en komen terecht in het 'bois du Staneux'.
Na enkele kilometers, op een kruispunt van boswegen, staat een klein wit huisje : het 'pavillon forestier, brigadier J.H Simar'. Ons pad, een brede aardeweg in het bos begint te dalen. Na ongeveer 5 Km voorbij Polleur komen we bij de mooie vijver van Chawion. Er nu resten nog 3,5 Km tot Spa.
Dicht bij Spa, bij een kerkhof kruisen we de GR-573. Wij blijven de GR-AE volgen naar rechts. We wandelen verder op een asfaltweg voorbij het ontspanningscentrum 'Sol Cress'. We volgen naar rechts de dalende asfaltweg, rechtdoor in de aardeweg met grint. Links in de diepte ligt Spa. Het rotsig pad zigzagt dan steil naar beneden langs de flank van de heuvel tot in het centrum bij een park.
Een paar honderd meter naast het park is de hoofdweg, die we naar rechts volgen tot een schuin straatje naar links waar het NMBS station is.