Km
Theux - Spa
Aard van de weg :
In het centrum 0,5 Km voetpaden naast de weg. Buiten Theux enkele Km kleine verkeersarme asfaltwegjes, dan onverharde veld- en boswegen en in de buurt van Spa halfverharde bosweg tot het centrum.
Bewegwijzering :
Van het station 2 Km van Theux tot Hodbomont : geen, maar de beschreven route is gemakkelijk te volgen. Vanaf Hodbomont tot Spa : de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote Routepad 573.
Vertrekpunt :
NMBS station Theux.
IC trein Brussel-Liège, daar L-trein naar Verviers tot Pepinster of IC trein Brussel-Liège-Welkenraedt tot Pepinster. In Pepinster overstappen op de L-trein naar Spa tot Theux.
Eindpunt van de wandeling : NMBS station van Spa.
Info :
Dit is een mooie wandeling vanaf Theux naar het bekende toeristische stadje Spa. Het is er altijd aangenaam verpozen en valt er heel wat te beleven en te bekijken. Vooral de heuvelachtige groene en bosrijke omgeving van Spa is bijzonder aantrekkelijk.
De wandeling :
Vanaf het station begint de wandeling naar het centrum via de grote 'Rue du Pont'. Over de brug de weg meevolgen naar links. In het centrum rechts houden (Rue de la Chaussée) en na een paar honderd meter komen we aan de N62. Deze grote weg recht oversteken en verder gaan in een klein asfaltwegje : 'Les Heids'. Dan wandelen we 1 Km op de flank van een kleine valleitje tot een kruispunt van kleine asfaltwegjes, dichtbij het gehuchtje Hodbomont.
Vanaf hier tot in Spa volgen we naar links de de rood-witte verfstreepjes van het Grote Routepad 573. We dalen sterk af tot aan een beekje en komen dan bij enkele gebouwen van het gehucht 'La Machine'. Op het kruispunt linksaf en dan de brede asfaltweg oversteken en schuinlinks de licht dalende weg nemen. Verder rechts de weg in langs wat bebouwing van Jevoumont. Ons pad daalt de valleiwand af. De halfverharde weg komt uit in open terrein op een parking naast enkele rustbanken op de brede asfaltweg. Naar links en dan na huis nr 23 rechtsaf de dalende 'Chemin du Chivrou' inslaan. De GR daalt en stijgt dan tot op de hoofdweg in het dorpje Hestroumont.
De weg volgen we een eindje naar rechts en na de linkse bocht de asfaltweg inslaan in de richting van het bos. Rechtdoor langs een slagboom het bos intrekken, bosparcours volgen tot bij een kruispunt met een oud kruis. Hier rechtsaf de brede, stijgende halfverharde aardeweg op. Op de top bij de splitsing links aanhouden en afdalen tot beneden in de vallei van de Wayai. Een paadje naast een beekje brengt ons op de grote en zeer drukke weg N62 in Marteau.
Voorzichtig oversteken en over de brug de straat volgen parallel met de N62. Op het einde linksaf onder de spoorwegbrug. Opnieuw links de brede weg nemen met kasseien en later grint. Voorbij de slagboom gaar de GR het 'Fôret domaniale du Nord de Spa' in. Nu volgen een hele reeks flink stijgende lussen en die grote kronkels brengen ons boven bij een belvédère en een rustbankje. Hier direct rechtsaf een dalend pad inslaan, dat verder de valleiflank volgt doorheen bos. In de diepte rechts : de Wayai. In de verte vóór ons : Spa.
Op het pad negeren we alle zijwegen en bij een splitsing houden we links aan. Het pad begint redelijk te dalen en komt op een andere weg. We passeren weer een slagboom en links een huis met vakwerk. Voorbij het huis gaat de GR verder naar links op een steil smal pad, maar wij verlaten hier de GR om rechtdoor af te dalen en dan rechtsaf om de grote weg te bereiken naar het centrum.
Ongeveer 600 Mt zijn we hier van het station van Spa, op de grote weg rechts/links. In het gezellige centrum van Spa zijn natuurlijk vele horecazaken om nog even te verpozen vooraleer de trein vertrekt naar Verviers.