Km
De Lesse : Aiguilles de Chaleux
Aard van de weg :
Bospaden met soms sterke stijgingen, halfverharde veldwegen en kleine asfaltweggetjes.
Bewegwijzering :
Enkel tussen het dorpje Furfooz en het kasteel van Walzin de rood-witte verfstreepjes volgen van het GR-pad 126. Verder geen, maar het beschreven traject is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station Gendron-Celles. IC trein Brussel-Namur-Dinant tot Dinant, daarna L naar Libramont tot de stopplaats Gendron-Celles.
Info :
De treinreis tussen Namur en Gendron-Celles is een van de mooiste treintrajecten van België. De spoorweg volgt de Maasvallei tot Dinant en daarna een van de mooiste riviervalleien van ons land : die van de Lesse over en door vele viaducten en tunnels, met een opeenvolging van de mooiste Ardense landschappen.
Dit is een rondwandeling ten zuid-oosten van Dinant bij de diepe kronkels van de Lesse, langs de naaldrotsen van Chaleux en het Nationaal Park van Furfooz. De charme van de Ardense valleitjes in hun diepte. Niet alleen boven heb je ongeëvenaarde panorama's, beneden kan je terecht in een intieme wereld van water, groen en stilte. Je komt ook aan de voet van het imposante kasteel van Walzin, een van de aantrekkelijkste delen van dit grote, boeiende Lesseverhaal.
De wandeling :
Op de grote parking van de trein stopplaats neem je even de grote baan in oostelijke richting (Vêves, Celles). Zo'n 300 Mt verder vind je aan de linkerkant van de baan (tegenover de weg naar Gendron) een brugje dat een beekje oversteekt en vervolgens een weggetje dat steil omhoog klimt. De beboste helling waar je opklimt is het 'Bois de Flaya'. Even buiten het bos wordt de weg breder en kom je in het gehucht Molemont, waar je tot het kasteel van Walzin de rood-witte verfstreepjes van het GR-pad volgt. Naar rechts nemen tot bij de kerk van Furfooz. Ga voorbij de kerk en neem bij het kruispunt links de 'Rue des Aiguilles de Chaleux'. Die leidt je naar het rotscomplex van de 'Aiguilles de Chaleux', waar je een magnifiek panorama hebt. In de diepte beneden stroomt de Lesse. Dit is het Nationaal Park van Furfooz en hier heeft de rivier een verzameling onderaardse grotten, rivieren en meren uitgeloogd in de poreuze kalk.
Volg de half verharde weg en bij de bosrand gekomen, volg je de weg schuin links. Je daalt nu af doorheen het bos, helemaal tot bij de Lesse en de spoorlijn die ernaast loopt. De weg draait naar links en komt bij een spoorwegbrug.
Je maakt hier een zijsprongetje op deze rondwandeling van ongeveer 1 km om het kasteel van Walzin te bewonderen. Je moet de steile spoorberm beklimmen om via het voetgangerspad van de spoorbrug de Lesse over te steken. Daar boven wacht u een prachtig uitzicht op de Lesse en omgeving. Aan de overkant onder de brug door het wegje stoomafwaarts naast de Lesse volgen en weldra ziet u een prachtig tafereel zoals op een postkaart : het indrukwekkende kasteel van Walzin, boven op een hoge rots, met aan de voet ervan de Lesse. Onvergetelijk ! Dit is een van de schilderachtigste kastelen van de provincie Namur, wellicht dank zij zijn unieke ligging.
Vanaf het kasteel keert u terug naar de spoorbrug van daarnet. De brug terug oversteken, aan de overkant daalt u de berm weer af en beneden gaat u in oostelijke richting het aarde wegje naar links in. De Lesse stoomt nu aan uw rechterhand. Op de andere oever van de rivier verrijzen wederom fraaie, loodrechte rotspartijen. U komt in een wijde kom terecht, een door rotswanden ingesloten vallei met weiden, bossen en rijen populieren. Aan het eind ervan staat u alweer bij een spoorwegbrug over de Lesse. Je bestijgt de spoorberm en steekt ook deze brug over. Links verrijzen de 'Aiguilles de Chaleux', een fraaie partij naaldrotsen. Na de oversteek moet u onder de brug door naar een plek waar veel kanoërs een poosje uitblazen.
De weg wordt nu weer een asfaltbaantje, passeert rechts het kapelletje St. Nicolas uit 1852 en splitst zich in twee 100 Mt verder. Je wandelt verder op het linker asfalt wegje (Route des Aiguilles de Chaleux) die de Lesse ongeveer 2,5 Km volgt tot aan de brug. Je steekt de brug over en komt terug aan de trein stopplaats Gendron-Celles.