Km
Coo - Trois-Ponts - Coo
Aard van de weg :
In de centrums van Coo en Trois-Ponts asfaltwegen. Voor het overige : nagenoeg uitsluitend onverharde bospaden, vaak ruw en soms heel steil. De hoogteverschillen zijn niet te versmaden : 260 meter tussen de waterval en het uitzichtpunt van Ster, en die twee liggen hemelsbreed iets meer dan een kilometer van elkaar. Kortom, geen wandeling voor totaal ongeoefenden.
Bewegwijzering :
Van het station van Coo tot aan de bekende waterval is de afstand maar enkele honderden meters. Dan de rood-witte verfstreepjes volgen van het Grote-Routepad GR571. Enkel tussen de 'Rocher du Coeur Fendu' en het centrum van Trois-Ponts (1,3 Km) is geen bewegwijzering, maar het beschreven traject is gemakkelijk te volgen.
Vertrekpunt :
NMBS station Coo. IC trein naar Brussel-Liège-Eupen tot Liège, daarna R naar Luxembourg tot Coo. Er kan ook verder afgestapt worden van de trein in Trois-Ponts om dan hetzelfde maar korter en dus minder vermoeiend traject van 5,8 km te volgen tot Coo, waar men terug de trein op kan naar Liège.
Info :
De treinreis van Liège naar Luxemburg is een van de mooiste treintrajecten van Europa. De spoorweg volgt tot Coo twee van de mooiste riviervalleien van ons land : eerst die van de Ourthe en daarna die van de Amblève over en door vele viaducten en tunnels, met een opeenvolging van de mooiste Ardense landschappen.
Het plaatsje Coo in de Ardennen is beroemd in de hele Benelux. Hier stort het water van de Amblève 15 Mt in de diepte via een brede en een smalle waterval, de bekendste van België. Bij die plek is een uiterst drukke 'toeristische infrastructuur' ontstaan - maar wij gaan een stevige rondwandeling maken via Trois-Ponts in de ronduit schitterende Ardense omgeving.
De wandeling :
Vanaf het station volgen we noordwaarts de hoofdweg naar de waterval toe. Over de brug van de waterval gaan we direkt links. Voorbij de laatste huizen gaan we over kleine asfaltweggetjes en bereiken een kruispunt. Daar gaan we rechtdoor en weldra krijgen we rechts het stuwmeer van Coo te zien. We doorkruisen een naaldbos, eerst stijgend, dan licht afdalend. Na 1,8 Km bereiken we de rotspartij 'Rocher du Coeur Fendu'. Hier gaan we het GR-pad verlaten en een naar links afdalend paadje volgen in de richting van hotel 'Beau Site', en verder naar het centrum van Trois-Ponts (1.3 Km).
In het centrum gaan we naar de brug over de Salm en verder in de 'Rue du Centre'. Deze eindigt aan de spoorweg en deze volgen we naar links. Vanaf hier duiken de rood-witte verfstreepjes van het Grote-Routepad GR571 weer op. Deze volgen we nu trouw tot in Coo (5.8 km). We steken de Amblève over. 200 Mt verder slaan we rechts af onder de spoorweg door (opgelet, smalle doorgang !). Tussen 2 spoorlijnen linksaf op een asfaltweggetje naast een huis gaan we stijgend het bos in. Het rechte bospad gaat stijgend tot een kruispunt van bospaden, vlak bij een kruisbeeld en rustbanken. We volgen de onverharde weg rechtdoor. Even later is terug een kruispunt met overdekte rustbanken en stappen we verder op een asfaltweggetje. Verder volgen we een stijgend paadje naar links en voorbij een weide rechts komen we bij een kruispunt van boswegen : hier is het uizichtpunt van Ster (panorama over Coo en het stuwmeer aan de linkerzijde).
Verder na een bocht naar links en voorbij een pic-nictafel begint een zigzaggend dalend paadje. We komen bij een smal beekje dat we naar rechts oversteken. We volgen een brede bijna vlakke bosweg en slaan linksaf bij het bovenstation van de zetellift. Het pad daalt verder, evenwijdig met het traject van de zetellift. Het paadje slingert zeer sterk dalend langs de dalflank tot bijna beneden waar het overgaat in een steile trap. De trap eindigt aan de hoofdweg bij de kabels van de zetellift. De hoofdweg volgen we nog honderdtal meter naar links tot bij de brug over de waterval. Dan resten nog een paar honderd meter tot de stopplaats van de trein. Even uitblazen kan natuurlijk ook want er zijn hier veel horecazaken in deze 'toeristische infrastructuur'.