Km
Leuze - Péruwelz - Péronnes
Aard van de weg :
Verkeersvrije beton/asfalt fietspaden aan het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes, aan de Schelde en op de 2 oude spoorbeddingen : Antoing-Hollain-Bléharies en Blaton-Basècles-Leuze.
Een verbindingsweg van 1,5 Km tussen de kanaalbrug in Peruwelz en de autowegviaduct waar de oude spoorwegbedding begint.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk, de lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Péruwelz, Quai de Paray / GPS : 50.519039, 3.593710
N60 Gent-Oudenaarde-Peruwelz of E42/A16 Tournai-Mons, uitrit 29, N60 naar Peruwelz. Over de kanaalbrug in Peruwelz rechts, na 500 Mt kan men in de buurt van het kanaal parkeren.
NMBS station van bestemming : Antoing of Leuze.
- In Antoing volg je de Rue de la Station, Rue Phillippart, links Rue Fontenoy naar fiets knooppunt 12, daar begint het fietspad L88 via Hollain naar Bléharies.
- In Leuze begint het fietspad via Basècles naar Peruwelz direkt naast het zuidelijk perron, tussen de spoorweg en de parking.
Info :
Een zeer mooie en afwisselende fietstocht in het "Parc Naturel des Plaines de l'Escaut" in het zuiden van de Waalse provincie Hainaut, dichtbij de Franse grens. Vanaf Peruwelz een ritje op het fietspad langs het kanaal en de Grand Large van Péronnes, dan 0.6 Km langs de Schelde tot de brug van de oude spoorbedding, daar verder op het fietspad Antoing-Hollain-Bléharies (16 Km h/t).
Tussen Basècles bij Peruwelz en Leuze (28 km h/t) is een mooi fietspad op de oude spoorwegbedding.
De rit :
1) Peruwelz - Péronnes - Hollain - Bléharies (32 Km h/t).
Je fietst op het pad aan de zuidelijke kant van het brede kanaal in westelijke richting naar Péronnes. Na ruim 6 Km zijn kort na elkaar de 2 bruggen naar Callenelle, daarna bij de sluis van Maubray volgt een afdaling naar de"Grand Large de Péronnes", een grote waterplas met yachthaven en allerlei watersporten.
De grote waterplas is ruim 1 Km lang met links een groot recreatie terrein, verder is de sluis van Péronnes. Je draait daar naar rechts op de Avenue du Lac (opgelet, geen fietspad !), na 300 Mt naar links op een pad naast een kleinere waterplas (een stuje afgedankt kanaal) naar de Schelde. Langs de Schelde 0.6 Km in noordelijke richting tot de brug N52 met ernaast de oude spoorwegbrug met het RAVeL pad L88 : n-oostelijk naar Antoing, z-westelijk over de Schelde via Hollain naar Bléharies tot de Franse grens. Hier is het keerpunt van deze route, zelfde weg terug of langs de Schelde terug naar de oude spoorwegbrug bij Hollain.
Bij de sluis van Péronnes is een variante of uitbreiding mogelijk langs de oostelijke kant van de Schelde tot de Franse grens. Een andere variante is langs de noordelijke kant van de Grand Large, Rue du canal die overgaat in een fietspad langs het afgedankt kanaal naar Callenelle, helaas is het een pad met meestal mindere wegkwaliteit.

2) Peruwelz - Leuze (28 km h/t).
Je start in Peruwelz op het fietspad aan het kanaal in oostelijke richting en na 500 Mt fiets je onder de Vermontois brug tot de volgende brug een paar honderd meter verder (Pont du Français). Die brug moet je oversteken en de enige mogelijkheid om aan de brugoprit te geraken is 100 Mt rechts langs een graspaadje. Langs de linkerkant van de weg op de brug en verder is een brede beton strook waar op kan gefietst worden. Dit is een korte verbindingsweg van ongeveer 1,5 Km die niet helemaal verkeersvrij is tot aan de autowegviaduct. Aan de overzijde van deze autowegviaduct zwenk je beneden direkt rechts terug naar de autoweg toe.
Je fietst aan de autoweg naar links en na een paar honderd Mt draait het fietspad weg van de autoweg. Nu fiets je op een asfalt pad door een groot bos waar vroeger treinen reden. Het pad buigt naar rechts in een grote boog van 1 Km in de richting van de bestaande spoorweg en dan kom je aan de kruising met een straat aan de rand van Basècles. Daar komt van links het andere fietspad van Leuze samen, hier was vroeger een Y-splitsing van spoorwegen die nu mooie fietspaden zijn. In zuidelijke richting eindigt het fietspad een paar honderd meter verder aan de bestaande spoorweg.
Je moet naar Leuze en fietst dus bij de Y-spitsing in noordelijke richting verder op het rechter pad. Een kleine Km verder moet je de drukke N50 voorzichtig oversteken, gelukkig is dit fietspad bij alle overwegen goed uitgerust met oversteekplaatsen. Het is ongeveer 9 Km zeer aangenaam fietsen op het mooi beton fietspad van Basècles naar Leuze. Halverwege kruis je via een lager tunneltje de TGV spoorweg. Bij Leuze komt het pad met een grote boog naar rechts naast de perrons aan de parking van het station. Hier is het keerpunt, zelfde weg terug naar Peruwelz.