Km
Bütgenbach - Büllingen - Kronenburg (D)
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt fietspad volledig op een oude spoorbedding met zeer lichte stijging en ruim 20 Km afdaling (max 1 %).
Bewegwijzering :
In België : RAVeL wegwijzers, in Duitsland : fiets wegwijzers 'Kylltal-Radweg' -> Jünckerath.
Vertrekpunt :
Bestemming : Bütgenbach, hotels einde Seestraße / GPS : 50.427502, 6.212370
E42 Verviers-St.Vith tot uitrit 11 : Malmedy. Daar N68 volgen naar het centrum en verder N632 via Waimes tot Bütgenbach. Aan de rotonde N632/N647 rechtdoor in de Seestraße naar de hotels du Lac en Seehof aan het meer van Bütgenbach. Daar is een grote gratis parking tussen de RAVeL en de hotels.
Info :
De Vennquerbahn is een aftakking van de beroemde Vennbahn van Weywertz via Bütgenbach tot Jünckerath (D). De Vennbahn zijn de verdwenen spoorwegen in Duitstalig oost-België en ook gedeeltelijk in Duitsland. De oude spoorbeddingen zijn nu omgebouwd tot grens overschrijdende lange afstand fiets snelwegen. Deze fietsroute gaat van Bütgenbach via Büllingen, Honsfeld, Losheim, Hallschlag, Kronenburg en Stadtkyll tot Jünckerath (D).
De rit :
Bij de 2 hotels aan het meer van Bütgenbach is naar rechts de RAVeL fietsroute naar Kronenburg(D) en Jünckerath(D). Na 5 Km fiets je door het dorp Büllingen en enkele Km verder door het gehuchtje Hondsfeld. Dan loopt het pad door een uitgestrekt bos en vanaf de plaats Buchholz (een vroegere goederen trein stopplaats) gaat het pad door een zeer diepe sleuf tot de Duitse grens.
Na 15 Km aan de grens sluit het Duitse fietspad naadloos aan op het Belgisch pad onder de hoge B265 viaduct. Dan begint het pad continue heel lichtjes te dalen en maakt een grote boog van bijna 180° rond het dorp Losheim en komt na de kruising met een klein wegje op de site van het voormalig station, waarvan enkel een gebouw is overgebleven.
Het pad kronkelt in lange S-bochten rond de omliggende groene heuvels afwisselend op een zeer hoge dijk of door een diepe sleuf. Op de hoge dijken zijn regelmatig overweldigend mooie panorama's te zien over de Eifel. Dan maakt het pad opnieuw een grote boog van 180°, nu helemaal rond Hallschlag. Daarna gaat het pad over de grote vlakte van het voormalig station, waarvan niets meer is overgebleven.
Een paar Km verder is links tussen het dichte groen van de berm de watervlakte van het Kronenburg stuwmeer te zien. Er is een afslagje van het pad naar het lager gelegen meer, een populaire plaats aan de oevers voor allerlei water recreatie bij mooi weer.
Je hebt 26 Km gefietst en je kan naar keuze hier terugkeren of nog 8 Km verder fietsen tot Jünckerath. Voorbij de dam ligt het dorp Kronenburg en 1 km verder is het voormalig stationsgebouw naast het pad tussen het groen. Het pad loopt nu verder door de vallei van het riviertje Kyll via Stadtkyll naar Jünckerath. Dan bij Niederkyll is een verhoging van het pad op de plaats van een verdwenen brug : even op de trappers staan om dan na de wegkruising terug te dalen op het niveau van daarvoor. Enkele Km verder is de terminus van het pad en en daalt daar links naast de hoge berm naar de straat met de eerste huizen van Glaadt bij Jünckerath.
Hier is de terminus van deze fietsroute. Enkele honderden meter verder was vroeger de aansluiting met de nog bestaande spoorweg en station.