Km
Herentals - Grobbendonk - Morkhoven
Aard van de weg :
Verkeersvrije asfalt/beton fietspaden langs het Albertkanaal en op 2 oude spoor beddingen door de Antwerpse Kempen. Een kort zeer verkeersarm verbinding wegje van het Albertkanaal naar de oude spoorbedding.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk Antwerpse Kempen.
De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Herentals, N152, zuidkant naast brug / GPS : 51.162621, 4.844454
E313 Antwerpen-Hasselt, uitrit 22, N152 richting Herentals centrum. Ongeveer 100 Mt voor de brug van het Albertkanaal 180° omkeren en na 50 Mt rechts in een klein wegje waar na 100 Mt kan geparkeerd worden. Het wegje vervolgt voor fietsers afdalend naar het jaagpad aan het Albertkanaal.
NMBS station van bestemming : Herentals.
Aan het station is er fietsverhuur : Fietspunt (ook kleine herstellingen) en Blue-Bike.
De afstand station-Ringlaan nabij de yachthaven is ±2 Km. Je fietst links via het busstation naar de Belgiëlaan die je naar rechts volgt en die verder overgaat in de Augustijnenlaan op het afzonderlijk fietspad. Aan de andere kant van de rotonde op de Ringlaan N153 begint rechtdoor het afzonderlijk vrijliggend beton fietspad naar de yachthaven.
Info :
Dit is een fietstocht door de Antwerpse Kempen in de regio Herentals, eerst langs het Albertkanaal : tot de brug Grobbendonk en terug. Het tweede deel gaat over de brug van het Alberkanaal en dan langs het het kanaal naar Dessel tot het yachthaventje van Herentals en terug. Het derde deel gaat via een kort verbindingswegje door een woonwijk naar het fietspad op de oude spoorbedding Herentals-Morkhoven/Olen en terug.
De rit :
1. Herentals-Grobbendonk en terug (23 Km)
Je fietst in oostelijke richting op het pad langs de zuidzijde van het brede Albertkanaal onder de bruggen van Herentals tot Grobbendonk. Een zeer aangenaam stuk : een overwegend zeer groene bosrijke zone langs beide kanten van het kanaal, geen industrie, behalve langs de overkant bij de ijzeren spoorwegbrug de koekjesfabriek van LU. Ongeveer 1 km voor de brug van Grobbendonk is een zeer mooi terras hoog boven het brede kanaal met een prachtig panorama. Bij de brug naar Grobbendonk keer je terug naar Herentals.
Vanaf Herentals kan verder gefietst worden langs de noordzijde van het Albertkanaal via de sluis van Olen tot de brug Hoogbuul en terug.

2. Herentals : Alberkanaal-yachthaven en terug (5 Km)
Terug bij knooppunt 60 moet je even op de trappers staan om te stijgen naar de brug. Dan rechts over de brug via het fietspad en 150 Mt verder nog een brug oversteken bij de sluis van het kanaal naar Dessel. Je volgt rechts het jaagpad richting knooppunt 13. Bij het yachthaventje van Herentals keer je terug naar het Albertkanaal en daar begint de verbinding naar Morkhoven.

3. Herentals - Morkhoven/Olen en terug (19 Km)
Op knooppunt 60 aan het Albertkanaal tegenover Herentals fiets je richting 43 op een kort zeer verkeersarm verbindingswegje eerst door een woonwijk, dan een wegje enkel voor fietsers en landbouwers naar naar de E313 viaduct. Daar begint het fietspad op de oude spoorwegbedding naar Morkhoven en Aarschot : een snelweg enkel voor fietsers ! Na een paar Km is rechts van het pad een mooie houten windmolen te bezichtigen. Even voor Morkhoven was vroeger een spoorwissel naar een militair domein bij Olen, nu is dit een Y-splitsing van fietspaden aan knooppunt 66. In Morkhoven zijn op de plaats van het verdwenen station enkele honderden meters rail blijven liggen als aandenken aan de spoorweg.
Hier neem je links de aftakking naar Olen, richting 65. Dit fietspad gaat ruim 4 km bijna uitsluitend door uitgestrekte dennenbossen en eindigt aan de Boerenkrijglaan in Olen. Daar keer je terug naar Morkhoven.
Deze route kan vanaf Morkhoven gemakkelijk eventueel nog uitgebreid worden in zuidelijke richting op fietspad naar Aarschot op 14 Km. Vanaf Morkhoven terugkeren naar de E313 viaduct en het Albertkanaal, dan nog 1 km tot de brug van de N152.