Km
Herentals - Dessel - Herentals
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt jaagspad langs het Kempisch kanaal Herentals - Bocholt, een paar korte stukjes verkeer van bewoners toegelaten.
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerk Antwerpse Kempen.
De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Herentals, yachthaven / GPS : 51.177441, 4.857890
E313 Antwerpen-Liège tot Herentals-Oost, uitrit 22. Daar naar de ring R15, de ring naar rechts oprijden en na 500 Mt op de rotonde naar rechts richting Noordervaart. Na enkele bochten loopt de weg dood op de Yachthaven aan het kanaal en daar kan geparkeerd worden.
NMBS station van bestemming : Herentals.
Aan het station is er fietsverhuur : Fietspunt (ook kleine herstellingen) en Blue-Bike.
De afstand station-Ringlaan nabij de yachthaven is ±2 Km. Je fietst links via het busstation naar de Belgiëlaan die je naar rechts volgt en die verder overgaat in de Augustijnenlaan op het afzonderlijk fietspad. Aan de andere kant van de rotonde op de Ringlaan N153 begint rechtdoor het afzonderlijk vrijliggend beton fietspad naar de yachthaven.
Info :
Dit is een fietstocht in het oostelijk deel van de Antwerpse Kempen. Naast ruige en schrale heidegebieden zie je vooral naaldbomen, soms gemengd met stukken loofbos. Het traject loopt ver verwijderd van woonconcentraties en in de buurt van Dessel bepalen de door zandontginning ontstane waterplassen het landschappelijk karakter.
De rit :
Op het jaagpad aan het kanaal rijd je rond het kleine jachthaventje van Herentals, richting knooppunt 13. Het kanaal is afgeschermd met eiken, maar meer nog met stevig uitgegroeide canada-populieren. Kleine vijvertjes en beekjes liggen naast de berm. Voor je bij de brug van Sint-Jozef-Olen komt, ontwaar je aan de overkant een uitgestrekt fabriekscomplex van non-ferrometaal, dat 1 Km oever in beslag neemt.
Na de brug zit je op het grondgebied van Geel. Langs de onbewoonde oevers kunnen struiken en bomen ongestoord naast en in elkaar groeien. Vergeet niet van juist voorbij knooppunt 22 even naar links te kijken, want daar staat een mooie houten staakmolen indrukwekkend mooi te pronken. Aan het gehucht Ten Aard steek je met de fiets aan de hand de sluis over. Aan de volgende sluis terug het kanaal oversteken via het kantelbrugje voor fietsers. Nu hebben voor het eerst de pijnbomen de overhand. Verder aan de overzijde, tussen de dennen zie je enkele appartementsgebouwen. Hier wonen de medewerkers van de diverse studiecentra voor kernenergie, die dieper in deze bossen verborgen liggen. De laatste sluis op je traject kun je vaag in de verte vermoeden. Daarna verbreed het kanaal zich tot een uitgestrekte waterplas, die het kruispunt vormt van 2 kanalen. Je steekt de sluis naar rechts over en volgt het jaagpad verder naar links. Tegenover het kruispunt heeft de waterskiclub van Mol haar clubgebouw met een groot terras aan de watervlakte. In het weekend glijden de waterskiërs af en aan over het glinsterende water met hun gestroomlijnde speedboten. Een schitterende plek om even uit te rusten!
Hier is het keerpunt van de tocht en dan fiets je terug naar Herentals langs dezelfde trekweg langs het Kempisch kanaal. In Herentals kan gemakkelijk nog een paar Km gefietst worden langs het kanaal tot aan de sluis bij het Albertkanaal.