Km
Noerdange - Eischen/Useldange/Nagem
Aard van de weg :
Verkeersvrije beton/asfalt fietspaden op oude tram- en spoorweg beddingen. Enkele korte stukjes verkeersvrije (uitgezonderd landbouw verkeer) asfalt verbindingsweg.
Bewegwijzering :
Naar Eischen/Useldanage, bordjes : PC 12 Attert.
Naar Redange-Nagem, bordjes : PC 17 de l' Ouest.
Vertrekpunt :
Bestemming : Noerdange (LU), Kierchewee / GPS : 49.740971, 5.922410
N4 Bastogne-Arlon, afslag naar Attert, verder naar Colpach-Bas, Ell, Redange, Niederpallen tot Noerdange. In Noerdange 100 Mt naar links, voor de rotonde, de kruising met de straten 'Op der Gare/Kierchewee' is het fietspad. Rechts kan men daar parkeren bij de pic-nic plaats.
Info :
Dit is een fietstocht in het G.H.Luxemburg in 3 delen : achtereenvolgens in stervorm heen en terug vanaf Noerdange naar Eischen, Useldange en Nagem. De trajecten volgen de 3 oude spoorwegbeddingen rond Noerdange, waarop nu mooie fietspaden zijn aangelegd. Naar Eischen of Useldange zijn soms gelijkmatige hellingen van 2%, naar Nagem 4% en dus is wel een zekere conditie vereist. Naar Eischen is de doortocht van een 700 Mt lange verlichte tunnel. Daardoor is dit een fietstocht met een uitzonderlijke charme.
De rit :
Noerdange was vroeger een spoorwegknooppunt met 3 richtingen. De spoorwegen splitsten waar nu het einde is van de straat 'Op der Gare', en de fietspaden doen dat dus nu ook : links richting Redange en Martelange en rechts naar Useldange en Bissen. Aan de andere kant richting Eischen en daar zullen we eerst naartoe fietsen.
Een 5-tal Km fietsen we, bijna onmerkbaar lichtjes stijgend en alleen met bomen, struikgewas en fluitende vogels. Dan boort het pad zich via de 700 Mt lange spoorwegtunnel van Hovelange door een berg van 380 Mt hoogte. Op een warme dag is het verstandig om een extra pull aan te trekken bij het fietsen door de ijskoude tunnel.
De volgende 4 km naar het grensdorp Eischen verlopen in licht dalende lijn. Daar vinden we in het centrum op de plaats van het vroegere stationsplein een mooi parkje met een terras. Vanaf hier kunnen we nog 3 Km verder fietsen tot Steinfort. Bij het naderen van Steinfort buigt het pad naar links van de spoorbaan af omdat in het verlengde nog verroeste sporen liggen. De verdere bosweg naar Steinfort heeft zeer sterke hellingen en hier is voor ons het keerpunt, dus nu terug naar Noerdange.
Het tweede deel gaat 6 km naar Useldange. In Noerdange kruisen we de weg en rijden rechtdoor in de straat 'Op der Gare'. Op het einde van deze straat beginnen de 2 fietspaden, links richting Redange en rechts naar Useldange. Daar moeten we naartoe. Het fietspad is ongeveer 2 Km aangelegd op de vroegere spoorbedding tot aan de verkeersweg N12. Daar moeten we via een handig tunneltje onder de weg door en verder langs vlakke en verlaten landwegen. We fietsen op een uitgestrekt plateau met een mooi panoramisch uitzicht over de omgeving met weiden, velden en hier en daar groene vlekken van bossen. Bij het naderen van het stille dorp Useldange is een 200 Mt lange afdaling. Het steil klimmen bij het terugkeren kunnen we vermijden door vanaf hier om te keren, tenzij we de grote burchtruïne in het centrum willen bezichtigen. Nu terug naar Noerdange.
Her derde en laatste deel van de fietstocht is het zwaarste. Naar Redange is soms lichtjes stijgend of dalend, maar voorbij Redange komt het zware werk : over 6 Km, 230 Mt stijgen! Zelfs voor een stoomtram vroeger was het daar puffen.
Op het einde van de straat 'Op der Gare' nu naar links richting Redange. Na 1,5 Km komen we aan de kleine halte van Niederpallen. Daar moeten we even stoppen om te kijken naar het klein museum in het gebouwtje van de tramhalte met ernaast op een stukje rail een mooi gerestaureerd oud tramstel met stoomloco en wagonnetjes.
Na een kleine omleidingsweg naast een weide en wat lichtjes stijgen door een bos dalen we geleidelijk af tot Redange. Daar is er naar rechts een kleine omleiding rond een soort rusthuis. Na het oversteken van de Grand-Rue gaat zoals vroeger de tram, het fietspad verder naast de verkeersweg naar Hostert, veilig gescheiden door paaltjes. Na een 500 mt buigt het fietspad naar links weg van de verkeersweg en begint aan een lange ononderbroken klim van 6 km, met mooie uitzichten op de vallei van Fraesbach. Bij een rustbank met tafel was de tramhalte Nagem.
Het fietspad is verder aangelegd tot Rambrouch, afwisselend op de oorspronkelijke spoorbedding of soms op een parallel landwegje waar het tracé in de loop der tijden verdwenen is. Aan de halte van Nagem hebben wij voldoende kilometers gefietst en keren we terug. Als beloning hoeven we bijna niet te trappen op de lange ononderbroken afdaling naar Redange. Dan resten nog enkele kilometers naar Noerdange.