Km
Hoegaarden - Ramillies - Racour
Aard van de weg :
Verkeersvrij asfalt/beton fietspad volledig op 2 oude spoorbeddingen : van Hoegaarden via het knooppunt Ramillies naar Racour. Van Hoegaarden tot Ramillies zijn af en toe zeer gelijkmatige lichte hellingen (max.1-2%).
Bewegwijzering :
Bordjes : RAVeL.
Fietsroutenetwerk, de lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Hoegaarden, Stationsstraat / GPS : 50.773380, 4.901250
E40 Brussel-Liège, uitrit 25, N29 richting Hoegaarden/Jodoigne. Na 1 Km aan de rotonde met de grote koperen bierketel naar rechts. Het traject begint juist voorbij de brouwerij links, daar kan men parkeren.
NMBS station van bestemming : Landen.
Afstand station - RAVeL L147 is ±1.9 Km. Vanaf het station fiets je links naar de parking en verder in de Pepijnstraat nabij de spoorweg. De weg draait naar links onder de spoorweg door en je volgt het fietsroute netwerk naar knooppunt 82. Door de KMO zone Roosveld kom je aan het begin van het fietspad RAVeL L147.
Info :
Dit is een mooie fietstocht in Waals Brabant op het Haspengouwse plateau. De naam is : 'La croix de Hesbaye', een kruising van 2 voormalige spoorwegen waarop nu mooie fietspaden zijn aangelegd. Je fietst het volledige traject over het noordelijk deel van de 2 oude spoorwegbeddingen, de lijnen Tienen-Ramillies-Namur en Ligny-Gembloux-Ramillies-Landen.
De rit :
Hoegaarden is natuurlijk vooral bekend om de vermaarde bieren met de dezelfde naam. Naast de brouwerij is het begin van het fietspad richting Namur dat de oude spoorlijn L142 volgt : RAVeL 2. Het fietspad loopt de eerste 2 Km kaarsrecht door het landschap, alvorens heel lichtjes te gaan stijgen. Al na 100 meter fietspad steek je de taalgrens over. Niet dat je hier veel van merkt want bij het fietsen over oude spoorbanen levert het weinig verschil op, welke taal je ook spreekt.
De voormalige molen van Lumay : naast het RAVeL pad staat een oude molen die wordt hersteld. Verder veel typische boerderijen van deze streek met een traditionele vierkantige inrichting. Vlak voor Jodoigne fiets je voorbij een busstation, steek je de drukke verkeersweg N29 over en rijd verder op het fietspad langs een commercieel centrum. Na de kruising met de N240 vervolg je iets naar links op de oude spoorwegbedding en fiets je verder lichtjes stijgend door het groene golvende landschap langs het dorpje Huppaye tot bij Hédenge. Hier is verder aan de linkerkant de toegang tot de exotische tuin van hotel Koru, fietsers zijn welkom op het terras in deze prachtige subtropische tuin.
Nadat je hier op het hoogste punt onder een viaduct door bent gefietst komt van links een andere oude spoorlijn geleidelijk dichterbij. Enkele honderden Mt voor Ramillies is een aftakking van 50 mt naar links door het veld om het fietspad naar Racour te bereiken. Je hebt hier vanaf Hoegaarden ruim 14 km afgelegd.
Een paar honderd Mt rechtdoor na een ijzeren brug zijn rechts achter de bosjes de mooi gerestaureerde oude stationsgebouwen van Ramillies die nu een andere fuctie hebben. Hier was vroeger een kruispunt van spoorwegen in 4 richtingen : naar Tienen, Landen, Namur of Gembloux. Nu beginnen er verder 2 andere mooie fietsroutes op de verdwenen sporen : links naar Eghezée-Namur en rechts naar Perwez-Gembloux-Sombreffe.
Een paar honderd Mt voor Ramillies fiets je dus 2x naar links richting Racour op het fietspad L147. Het eerstvolgende dorpje is Autre-Eglise na 1.5 Km en dan 3 Km verder Jauche. Daar steek je de de N240 over en vervolgt rechtdoor in de Rue de la Gare, een doodlopende straat van een paar honderd meter die op het einde overgaat in het fietspad. Een redelijk goed bewaard oud station 3 Km verder : Orp-le-Petit in een mooi groot park op het terrein van de voormalige stationsporen. De bedding loopt dan langs het dorpje Orp-le-Grand.
Verder het prachtig gerestaureerd oud stationnetje van Maret dat nu ook een tweede leven heeft als stijlvolle privé woning en het pad loopt rond de grote tuin waar vroeger de sporen lagen. Ongeveer 1.5 Km verder fiets je door de ondertunneling van de TGV spoorlijn Brussel-Liège en ernaast de autoweg E40, daarna bij een wegkruising is het voormalig stationnetje van Lincent met een zeer mooie pic-nic plaats. Een kleine 2 Km verder is de taalgrens en dan op Vlaams grondgebied het prachtig gerestaureerd oud treinstation van Racour, een geklasseerd en beschermd monument, nu een 5* vakantiewoning met een prachtige tuin op het voormalig stationsterrein. Daar staan ook 2 oude wagons die omgebouwd zijn als 'treinvakantiewoning'.
De terminus van het fietspad is 2 Km verder in de KMO zone van Landen, het oud station van Racour is voor ons het keerpunt van deze mooie fietsroute door Waals-Brabant.