Km
Halen - Zoutleeuw - Wilderen
Aard van de weg :
Verkeersvrij beton fietspad op de bedding van een voormalige spoorweg. De laatste 5 Km vanaf de N3 bij Wilderen is een beton fietswegje in Haspengouw met enkele zachte hellingen, enkel fietsers en landbouwers toegelaten .
Bewegwijzering :
Fietsroutenetwerken Haspengouw en Hageland.
De lijst van bordjes : klik op de wegwijzer icoon op deze pagina.
Vertrekpunt :
Bestemming : Halen, Sportlaan / GPS : 50.946136, 5.114264
E313 Antwerpen-Liège tot Geel, uitrit 23, dan N19 richting Westerlo, dan rechtdoor N127 naar Diest, daar N2 richting Hasselt tot Halen.
Ofwel E314 Leuven-Lummen, uitrit 25 naar Diest, dan N2 richting Hasselt tot Halen.
In Halen bij het Raubrandplein, 200 mt rechts voorbij de kerk, rechts in de Sportlaan aan het voetbalplein parkeren.
Vertrekpunt :
NMBS station van bestemming : Sint Truiden.
Aan het station is er fietsverhuur : Fietspunt (ook kleine herstellingen) en Blue-Bike.
Afstand station - Wilderen is ±3.3 Km. Vanaf de parking van het station volg je het knoopuntennetwerk via zeer verkeersarme wegjes, naar knooppunt 188-187. In Wilderen bent u op het fietspad naar Zoutleeuw (richting 51) en verder naar Tienen of Halen.
Info :
We volgen de oude spoorwegbedding Diest-Tienen-Zoutleeuw. Dit fietstraject loopt door de fruittuin van België, vele kilometers zullen we omringd zijn door uitgestrekte laagstam boomgaarden. Dit traject is natuurlijk het mooist in april in de bloesemtijd, of in september in de pluktijd van het fruit.
De rit :
Vanaf de parking vertrekken met de fiets op het einde van de Sportlaan links, naar fietsknooppunt 352. Waar nu het fietspad is naast de weg was vroeger de spoorwegbedding en 300 mt verder na de eerste wegkruising, begint de 'ijzeren weg', nu een droom van een beton fietspad. Na een 6-tal kilometer komen we voorbij Geetbets. Hier voorzichtig de weg oversteken en rechtdoor vervolgen we onze tocht langs de boomgaarden. Enkele kilometer verder kruisen wij opnieuw de weg in het kleine Budingen, juist voorbij het mooi gerestaureerde oud stationnetje.
Wanneer wij Drieslinter naderen is rechtdoor richting Tienen. Wij slaan aan de Y-splitsing linksaf naar Zoutleeuw. 3 Km verder na het oversteken van de Kleine Gete hebben wij links een kleine kasseiweg naar het centrum van Zoutleeuw.
Wij vervolgen onze tocht op de 'ijzeren weg' richting St.Truiden. Eerst moet ter hoogte van het voormalige stationsplein van Zoutleeuw voorzichtig een zeer drukke verkeersweg worden gedwarst op een rotonde. Dan verder naar Wilderen bij St.Truiden, waar het mooie 'ijzeren weg' fietspad eindigt aan de dorpsstraat. Wilderen is een klein dorpje aan de rand van St.Truiden. Het oude stationsgebouwtje is opvallend mooi gerestaureerd en is nu omgevormd tot 'Gasthof de Statie', een bijzonder mooi plekje om een terrasje te doen !
Aan het fietsknooppunt 187 kiezen we richting 358 naar rechts, 50 mt verder naar links op het fietspad, rond een privé tuin en dan terug op de oude spoorzate. Even een korte klim en dan steken we voorzichtig de drukke N3 over. Aan de overzijde van deze brede weg het licht stijgend asfaltwegje en dan direkt rechts. Dan volgt een zeer mooi stukje Haspengouw tussen de uitgestrekte boomgaarden richting Velm. We fietsen op beton wegjes enkel voor fietsers en landbouwers.
Knooppunt 52 is het keerpunt van deze mooie fietstocht. We fietsen terug naar Halen langs dezelfde weg.